Prerobí Francúzsko na ekologickej dani?

Štát si mädlí dlane, že vyberie veľké peniaze a odporcovia berú do rúk kamene, aby mu to prekazili. Tí zaznamenali malú výhru, keď francúzska vláda pod tlakom protestov oddialila zavedenie ekologickej dane.

12.11.2013 09:00
debata
Demonštranti vo francúzskom regióne Bretónsko... Foto: SITA/AP, Gween Saliou
ekologická daň, francúzsko Demonštranti vo francúzskom regióne Bretónsko dávajú najavo odpor proti zavedeniu ekologickej dane. Nesúhlas je zvlášť silný v tejto časti krajiny, pretože tamojšia ekonomika je založená na poľnohospodárstve.

Platiť sa má za nákladiaky nad 3,5 tony podľa počtu náprav. Daň za kilometer jazdy by mala vyjsť v priemere na 12 eurocentov, čo pre štátnu pokladnicu predstavuje ročný príjem miliardu eur.

Nahnevaní sú najmä farmári z regiónu Bretónsko, kde je ekonomika postavená na poľnohospodárstve. Odmietajú sa zmieriť s predražením dopravy tovaru. Niektoré protesty prerástli do konfliktov s políciou, keď demonštranti hádzali kamene. Objavil sa aj vandalizmus na cestách: „Počas 10 dní bolo v Bretónsku poškodených 44 radarov na meranie rýchlosti,“ napísali noviny Le Parisien.

Premiér Jean-Marc Ayrault nedávno oznámil odklad: „Rozhodol som sa odložiť výber ekologickej dane, aby sme získali čas, ktorý je potrebný na národný a regionálny dialóg,“ citovala ho agentúra Reuters. Daň sa mala začať platiť od 1. januára 2014. Ústupok nemožno vnímať ako signál, že by sa vláda nakoniec vzdala zámeru nalievať do štátnej kasy veľké peniaze: „Odklad výberu ekologickej dane neznamená jej pochovanie,“ zdôraznil včera minister dopravy Frédéric Cuvillier pre stanicu RTL.

Nová daň je spoločné dielo hlavných politických strán. Jej schválenie presadila v roku 2009 pravica, keď bola pri moci, lenže zavedenie do praxe tak odsúvala, že to už nestihla. Vlani po voľbách prišla ku kormidlu ľavica, ktorá v pláne pokračuje. Očakávaná miliarda eur ročne má znížiť schodok štátneho rozpočtu.

Socialistami riadená vláda zdedila po pravici zmluvu o výbere ekologickej dane, ktorá zapácha podozrivými ustanoveniami. Zdá sa, že keby sa jej obsah podarilo otvoriť na nových rokovaniach, mohol by vzniknúť priestor na to, aby sa za jazdenie kamiónov platilo menej. Technické zabezpečenie výberu dane má na starosti súkromné konzorcium Ecomouv. Podľa zmluvy si ročne ponechá štvrtinu z vybranej sumy, čo pri miliarde eur znamená 250 miliónov. „Chcem znovu prerokovať zmluvu, aby sa minimalizovala cena pre francúzskych daňových poplatníkov,“ vyhlásil minister financií Pierre Moscovici v rozhovore pre stanicu BFMTV. Zároveň vyjadril údiv nad tým, že zákazku na výber novej dane vo Francúzsku získalo konzorcium s väčšinovou zahraničnou účasťou. Ecomouv sa nachádza pod 70-percentnou talianskou kontrolou.

Pravicový expremiér François Fillon obhajuje zmluvu ako bezchybnú. Má pravdu? Je tu napríklad háčik v prípade, že by štát anuloval dohodu. „Bolo by normálne, keby sa v takom prípade preplatili Ecomouvu investície. Konzorcium ich vyčíslilo na 800 miliónov eur, ale podľa vlády ide o 650 miliónov. To by bol bonus 150 miliónov pre Ecomouv,“ upozornil denník Libération. Verejnosť nepozná presný obsah zmluvy, minister Moscovici prisľúbil jej úplnú transparentnosť.

Keďže je otázne, koľko času má trvať odklad zavedenia ekologickej dane, nedá sa vylúčiť, že štát spočiatku prerobí. „Ecomouvu má platiť štvrťročne 55 miliónov eur bez akéhokoľvek príjmu pre seba,“ poznamenal Libération v súvislosti s poplatkom v prípade, že vinou štátu sa výber dane oddiali. Pre množiace sa podozrenia si chce na zmluvu posvietiť prokuratúra.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Francúzsko #farmári #ekologická daň