Nové údaje pochádzajú od britského úradu pre vyšetrovanie leteckých nešťastí AAIB (Air Accidents Investigation Branch) a britskej satelitnej spoločnosti Inmarsat, ktorá už predtým poskytla dáta, ktoré pomohli vytýčiť ako možnú cestu boeingu dva koridory. Severný koridor zahŕňal oblasť medzi severom Thajska a Kazachstanom, južný časť Indického oceánu na juh od Indonézie.
Malajzijský premiér oznámil, že firma Inmarsat vykonala na základe týchto dát ďalšie výpočty. Pomocou doposiaľ nepoužitého typu analýzy potom dokázali jej odborníci viac osvetliť cestu letu MH370.
Ako premiér oznámil, lietadlo sa presúvalo južným koridorom a jeho posledná pozícia bola uprostred Indického oceánu, západne od Perthu. „Je to odľahlá lokalita, ďaleko od možných pristávacích plôch. Preto vás musím s hlbokým smútkom a ľútosťou informovať, že podľa nových dát let MH370 skončil na juhu Indického oceánu,“ uviedol na tlačovej konferencii Razak.
Rovnakú informáciu dostali pred tlačovou konferenciou rodiny nezvestných osôb prostredníctvom textových správ od leteckej spoločnosti Malaysia Airlines, ktorej lietadlo patrilo.
Premiér Razak zároveň oznámil, že v utorok sa uskutoční ďalšia tlačová konferencia, na ktorej oznámia podrobnejšie údaje.
Pátranie po troskách lietadla trvá vyše dvoch týždňov
Čínske pátracie lietadlo v pondelok v južnej oblasti Indického oceánu objavilo plávajúce objekty, ktoré mohli byť stopou po zmiznutom boeingu malajzijských aerolínií. Uviedla to agentúra Nová Čína. Austrálsky úrad, ktorý záchrannú akciu koordinuje, však neskôr oznámil, že sa mu predmety nepodarilo znovu lokalizovať, a tak zatiaľ nebolo možné overiť, či so strateným lietadlom nejako súvisia.
Austrálsky úrad pre námornú bezpečnosť (AMSA) v pondelok dostal správu, že posádka čínskeho lietadla Il-76 uzrela v prehľadávanej oblasti dva „relatívne veľké“ plávajúce objekty tvaru štvorca a niekoľko menších bielych predmetov rozptýlených na ploche niekoľkých kilometrov. Na miesto preto poslali americký vojenský Boeing P-8 Poseidon, ktorý však predmety nenašiel. Ani čínske úrady nedokázali posúdiť, či objav ich stroja mohol pátranie posunúť.
Medzinárodné tímy intenzívne prehľadávajú oblasť na juhu Indického oceánu od štvrtka, kedy na miesto upozornili prvé satelitné snímky. Cez víkend na rovnakú oblasť, vzdialenú asi 2 500 kilometrov juhozápadne od pobrežného mesta Perth na juhozápade Austrálie, upozornili aj ďalšie snímky z čínskeho a francúzskeho satelitu.
V pondelok AMSA vytýčil pre pátracie lietadlá a lode rozsiahlejšiu zónu ako doteraz – po novom sa má prehľadávať 68 500 kilometrov štvorcových. Do hľadania prípadných trosiek lietadla sa zapojili dva čínske Iljušiny, a počet pátracích lietadiel sa tak zvýšil na desať. Do oblasti tiež velenie americkej tichomorskej flotily vyslalo vyhľadávač čiernych skriniek lietadiel. Podľa úradov sa však počas pondelka v prehľadávanej oblasti zhorší počasie a zrejme bude pršať.
Podľa AMSA ohlásilo jedno civilné lietadlo, že pri sobotňajšom prelete nad oblasťou hlavného pátrania zazrelo na hladine drevenú paletu, ktorá sa používa v nákladných a batožinových priestoroch lietadiel.
Vyšetrovatelia majú podozrenie, že lietadlo niekto zámerne odklonil tisíce kilometrov od plánovanej trasy. Sústreďujú sa predovšetkým na teórie o únose či sabotáži, ale nevylúčili ani technické problémy. Preverovali aj oboch pilotov lietadla, nič zvláštneho však neobjavili.