Oznámila to vo Viedni v tlačovej správe Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE). Na plnenie svojich úloh ale experti nepristúpili, čakajú na vyhodnotenie bezpečnostnej situácie.
„Majú pred sebou dlhý deň intenzívnej práce,“ uviedla OBSE. Viac ako sto vyšetrovateľov a expertov sprevádza osem členov misie OBSE. Medzinárodný tím má na mieste katastrofy pracovať už štvrtý deň. Tragédiu neprežilo všetkých 298 ľudí na palube.
Podľa neskoršej správy misie OBSE sa však práce na mieste katastrofy zatiaľ zastavili, pretože vedenie skupiny expertov čaká na vyhodnotenie bezpečnostnej situácie. Ďalšie informácie viedenské vedenie OBSE neposkytlo.
Podľa ukrajinských médií proti 124-člennému tímu expertov neďaleko miesta pádu lietadla zakročila jednotka separatistov. Kolóna osemnástich vozidiel sa musela zastaviť, vedenie medzinárodného tímu začalo s ozbrojencami vyjednávať. Vyšetrovatelia mali počas dňa v úmysle preskúmať dve lokality ležiace západne od miesta dopadu najväčších trosiek.
V prvých dňoch po zostrelení lietadla našli okolo 200 mŕtvych tiel, ktoré prepravili z Ukrajiny do Holandska, kde prebieha ich postupná identifikácia. Proces podľa holandských expertov môže trvať dlhé týždne. Panujú navyše obavy, že v mieste katastrofy môžu byť roztrúsené pozostatky ešte 80 obetí.
Situáciu v mieste pádu lietadla dlho komplikovali intenzívne boje, ktoré blokovali príchod medzinárodného tímu. V posledných dňoch sa podľa ukrajinských médií v bezprostrednom okolí Hrabove nebojuje, aj keď vzdialené explózie sú stále kulisou práce vyšetrovateľov.
Čierne skrinky lietadla na Ukrajine nenaznačujú nič mimoriadne
Predbežná analýza hlasovej konverzácie zaznamenanej v čiernych skrinkách malajzijského lietadla zostreleného nad Ukrajinou ukazuje, že pred pádom stroja sa na palube nič mimoriadne nestalo.
S odvolaním sa na informáciu vyšetrovateľov to napísal malajzijský denník New Straits Times. Všetko nasvedčuje tomu, že udalosti predchádzajúce katastrofe boli veľmi náhle. „Z toho, čo sme zatiaľ počuli, vyplýva, že sa nestalo nič neobyčajné,“ povedal denníku zdroj blízky vyšetrovaniu.
„Neexistuje žiadny náznak, že by pilot zaznamenal, alebo pocítil čokoľvek mimoriadne,“ konštatoval zdroj. Ďalšie informácie odmietol uviesť s tým, že prvá predbežná oficiálna správa by mala byť zverejnená tento týždeň.
Čierne skrinky zaznamenávajú hlasovú a dátovú komunikáciu posádky s letovými dispečermi a zachytávajú aj všetky zvuky v pilotnej kabíne. Po páde malajzijského boeingu, na ktorého palube zahynulo 298 ľudí, sa dostali do rúk východoukrajinských vzbúrencov, tí ich neskôr odovzdali malajzijským vyšetrovateľom.
Skrinky boli ľahko poškodené, ich záznamové nosiče sú však údajne neporušené. Analýzou čiernych skriniek sa zaoberá špecializované pracovisko britského ministerstva dopravy v juhoanglickom Farnboroughu.