Za pádom mosta vo Vilémove môže byť slabá opora klenby

Pád cestného mosta v českom Vilémove v okrese Havlíčkův Brod usmrtil štyroch robotníkov, z toho bol jeden Slovák.

07.09.2014 15:00
debata (4)

Ďalších dvoch Slovákov sa českým hasičom podarilo zo sutín mosta vyslobodiť živých ešte vo štvrtok večer krátko po tragédii. Konštrukciu na most dodávala firma Bögl a Krýsl, ktorá bola subdodávateľom aj pri stavbe diaľničného mosta v Kurimanoch, kde zahynuli štyria muži.

Podľa spravodajskej televízie ČT24 bolo v čase nehody vo štvrtok popoludní pod rozostavaným mostom vo Vilémove šesť robotníkov, traja Česi a traja Slováci. 55-ročného Slováka zranil len úlomok a je mimo ohrozenia života. Druhého 47-ročného robotníka sa hasičom podarilo vyslobodiť asi štyri hodiny po páde mosta. S vážnymi zraneniami ho previezli na traumatológiou do Fakultnej nemocnice v Hradci Králové, kde ho lekári napojili na umelú pľúcnu ventiláciu.

Prvý zachránený robotník sa po ošetrení ešte vo štvrtok večer vrátil na miesto tragédie, aby záchranárom pomohol určiť približné miesto, kde boli jeho kolegovia pred závalom. Po nepretržitých záchranných prácach sa im v noci zo štvrtka na piatok podarilo vytiahnuť telá štyroch mŕtvych robotníkov.

Slovenský zastupiteľský úrad v Česku už komunikuje s našimi orgánmi, ktoré upovedomia príbuzných zosnulého Slováka. „V prípade, ak príbuzní požiadajú o asistenciu pri prevoze zosnulého, náš zastupiteľský úrad je pripravený im poskytnúť plnú súčinnosť,“ odkázal riaditeľ tlačového odboru slovenského rezortu diplomacie Peter Susko.

Prečo spadol most vo Vilémove zatiaľ nie je známe. Súdny znalec v odbore statiky a oceľových konštrukcií Milan Vašek pre ČT24 spresnil, že išlo o kamenný most s klenbou, ktorý bol vystužený železobetónovou konštrukciou. Podľa neho stavbári vybrali priveľa zeminy okolo podpier a tie nedokázali poskytnúť dostatočnú oporu klenbe zaťaženej železobetónovou mostovkou. Česká polícia prípad už začala vyšetrovať.

Na opravách kamenného mosta z roku 1926, ktoré prebiehali zhruba mesiac, sa podieľali tri spoločnosti, Strabag, M-Silnice a Bögl a Krýsl. Posledná firma bola dodávateľom nosnej konštrukcie klenby mostu bez zemného násypu na stavbe Golčův Jeníkov-Chotěboř, kde sa rekonštruoval most cez potok.

Hovorkyňa Bögl a Krýsl Kateřina Plechatá potvrdila, že všetci štyria mŕtvi robotníci boli ich zamestnancami. „Títo robotníci sa podieľali na prípravných prácach bez použitia ťažkej techniky v súlade s výzvou vyššieho dodávateľa. Podľa našich doterajších zistení tieto prípravné práce nespôsobili pád mosta,“ povedala. Hovorkyňa dodala, že firma si je vedomá nešťastia, ktoré postihlo pracovníkov aj ich rodiny a ako subdodávateľ stavby je pripravená sa zúčastniť na objasnení príčin tragédie.

Nejde pri tom o prvú tragédiu pri stavbe mosta, kde figurujú stavbári z Bögl a Krýsl. Firma bola subdodávateľom pri stavbe diaľničného mosta medzi obcami Iliašovce a Kurimany, ktorý sa zrútil v novembri 2012. Polícia však ani po takmer dvoch rokoch nezistila vinníka. „Obvinenie voči konkrétnej osobe zatiaľ nebolo vznesené,“ spresnil hovorca Krajskej polície v Košiciach Alexander Szabó.

Polícia pri vyšetrovaní tragédie podľa hovorcu požiadala Nemecko o právnu pomoc v súvislosti so spoločnosťou, ktorá stavala mostnú konštrukciu. Szabó dodal, že Nemecko zatiaľ výsledky právnej pomoci nedoručilo.

Meno firmy Bögl a Krýsl sa spája aj s ďalším nešťastím v českej Studénke. V lete roku 2008 sa most počas rekonštrukcie zrútil a narazil do neho medzinárodný rýchlik. Na mieste zahynulo šesť ľudí a 95 sa zranilo, mnohí majú dodnes trvalé následky. Podľa svedkov nehody bol most podopretý neštandardnou konštrukciou.

Polícia obvinila desať ľudí, medzi nimi sú aj pracovníci z Bögl a Krýsl. Na lavicu obžalovaných sa z tejto firmy posadili riaditeľ ostravského závodu, šéf technického úseku, vedúci montér, jeho zástupca a živnostník pracujúci pre Bögl a Krýsl.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Česko #Vilémov #pád mosta