Slovenský eurokomisár Maroš Šefčovič, ktorý sa má stať podpredsedom EK pre energetickú úniu, sľuboval väčšiu energetickú diverzifikáciu a kládol dôraz aj na obnoviteľné zdroje.
Slovinka Violeta Bulcová je kandidátkou na eurokomisárku pre dopravu a vyzdvihla nutnosť investícií do dopravy s ohľadom na životné prostredie.
Pondelkové dodatočná trojhodinové „grilovanie“ bolo vynútené nedávnou nezvládnutou prezentáciou slovinskej expremiérky Alenky Bratušekovej, tá sa usilovala o post podpredsedníčky EK pre energetickú únii, ale europoslanci ju jasne odmietli.
Designovaný predseda Európskej komisie Jean-Claude Juncker preto na uvoľnený post musel nájsť nového človeka a jeho voľba padla na slovenského nominanta Šefčoviča, ktorý mal byť pôvodne zodpovedný práve za dopravu. Dopravné portfólio tak zostalo na Bulcovú, tú Slovinsko do Bruselu vyslalo za Bratušekovú.
Šefčovič kritizoval Rusko že obchod s plynom využíva ako politickú zbraň
Šefčoviča si preverili členovia výboru pre životné prostredie a Výboru pre priemysel, výskum a energetiku. „Nechcem predstierať, že som sa cez noc stal expertom na energetickú politiku,“ pripustil Šefčovič hneď v úvode. Doterajší komisár pre inštitucionálne vzťahy a administratívu ale uistil, že sa pokúsi tento svoj nedostatok dohnať.
Slovenský diplomat označil vytvorenie silnej energetickej únie v Európe za najvyššiu prioritu. S poukazom na problémy so zásobovaním plynom pre rusko-ukrajinský konflikt potom zdôraznil, že by mali byť viac diverzifikované zdroje.
Negatívne sa pritom vyjadril o projekte nového plynovodu South Stream, ktorý má privádzať ruský plyn po dne Čierneho mora cez Balkán, a obísť pritom Ukrajinu. „V tejto chvíli je to prerušené, a má to aj dobré dôvody,“ povedal, pričom dal najavo, že preferuje plyn z krajín, ako sú Azerbajdžan alebo Turkménsko.
Šefčovič kritizoval Rusko, že sa stále snaží zásobovanie plynom využívať ako politickú zbraň. „To nemôžeme akceptovať,“ podotkol. Kľúčovým predpokladom menšej závislosti na určitom zdroji energie je však podľa Šefčoviča aj podpora obnoviteľných zdrojov a tiež efektivity. „Najčistejší megawatt je ušetrený megawatt,“ vyhlásil.
Obaja kandidáti podľa prvých reakcií obstáli
Spôsobilosť a vedomosti Bulcovej súbežne skúmali členovia výboru pre dopravu. Doterajšia slovinská ministerka bez kresla sa predstavila ako „vášnivá obhajkyňa“ portfólia dopravy a kládla dôraz na rovnováhu medzi hospodárskym rastom a životným prostredím.
„Nesmieme zabudnúť, že aj doprava musí prispieť svojím dielom k tomu, aby Európa dosiahla svoje klimatické ciele,“ poznamenala Bulcová. To podľa nej bude vyžadovať investície aj výskum a nový „technologický elán“. Spomenula napríklad hľadanie alternatívnych palív.
„Keby som mala svoju budúcu agendu zhrnúť jedným slovom, bolo by to: Ľudia,“ podčiarkla. „Doprava urýchľuje rast a vytvára pracovné miesta,“ zdôraznila.
Šefčovič aj Bulcová, ktorí sa prezentovali prevažne v angličtine, mali na prípravu len niekoľko dní. Podľa prvých ohlasov europoslancov na sociálnych sieťach však urobili pomerne pozitívny dojem. Očakáva sa, že v utorok výbory oboch kandidátov schvália a Európsky parlament bude môcť na svojom terajšom pléne v stredu hlasovať o novej Európskej komisii ako celku.
Ak Junckerov tím prejde, čo sa tiež všeobecne očakáva, ujme sa funkcie 1. novembra.