Kapitán juhokórejského trajektu oslávi sto rokov za mrežami

Ak sa dožije, tak sté narodeniny bude oslavovať vo väzenskej cele. Ako informovala britská BBC, kapitána juhokórejského trajektu Sevol I Čun-soka odsúdili v utorok na 36 rokov nepodmienečne.

11.11.2014 07:25 , aktualizované: 12.11.2014 09:26
trajekt Sewol, súd Foto:
Kapitán potopeného trajektu (muž v zelenom s okuliarmi) dostal 36-ročný trest. Namiesto riadenia evakuácie opustil loď medzi prvými, pri nešťastí zahynulo až 304 ľudí.
debata

Zaplatí tak za masaker, ktorý sa stal 16. apríla. Jeho plavidlo sa v ten deň potopilo neďaleko juhokórejského pobrežia a v jeho útrobách našlo smrť 304 ľudí. Pôvodne prokurátor navrhoval pre kapitána trest smrti, ale sudca bol napokon oveľa zhovievavejší.

„To nie je spravodlivé!“ zvolala jedna z príbuzných obetí nehody. „Životy našich detí majú skutočne takú malú cenu? Ani trest smrti by nebol pre posádku dostatočný,“ hnevala sa ďalšia svedkyňa procesu.

Ako pripomína BBC, kapitán I Čun-sok sa pokúšal brániť tvrdením, podľa ktorého v kritickom čase ho zasiahlo „zatemnenie mysle“, a tak si vraj nedokázal uvedomiť, čo sa v skutočnosti deje.

Príbuzní študentov, ktorí zahynuli na potopenom... Foto: SITA/AP, Park Chul-hong
Sewol, potopený trajket Príbuzní študentov, ktorí zahynuli na potopenom trajekte, trúchlia za svojimi drahými.

Podľa agentúry Jonhap ďalších trinásť obvinených si odsedí za mrežami od 30 do 20 rokov. Najvyšší trest z nich dostal hlavný lodný inžinier, ktorý v kritickej chvíli nepomohol dvom topiacim sa členom posádky a tí napokon zahynuli. Rozsudky sú ešte neprávoplatné, pretože prokuratúra sa chce odvolať.

Najväčšiu vinu súd videl v rozhodnutí kapitána, ktorý rozkázal cestujúcim neopúšťať plavidlo a ostať v kajutách. Pritom v záchranných člnoch bolo miesta pre všetkých na palube. Práve chybné rozhodnutie I Čun-soka spôsobilo, že z celkového počtu 476 osôb, väčšinou to boli deti, zahynulo 295 a deväť cestujúcich vyhlásili za nezvestných.

Podľa vyšetrovateľov tragédia bola výsledkom súbehu viacerých okolností. Počnúc preťažením plavidla cez protizákonné zmeny v jeho konštrukcii až po jeho neodborné riadenie. Ako sa totiž zistilo, v čase katastrofy riadil loď neskúsený člen posádky, ktorý uskutočnil prudkú zmenu smeru, následkom čoho sa plavidlo „položilo“ na bok a následne sa prevrátilo hore dnom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #súd #Južná Kórea #rozsudok #trajekt Sewol