Lubitz pred smrťou hľadal na internete informácie o samovraždách

Druhý pilot zrúteného lietadla nemeckých aeroliniek Germanwings, ktorý podľa vyšetrovateľov haváriu zámerne spôsobil, pred svojou smrťou hľadal na internete informácie o spôsoboch samovrážd ao zabezpečení dverí kokpitu.

02.04.2015 14:37 , aktualizované: 18:18
Andreas Lubitz Foto: ,
Pilot Andreas Lubitz
debata (41)

Vo štvrtok to podľa agentúry DPA oznámila nemecká prokuratúra. Stroj sa minulý týždeň v utorok zrútil vo francúzskych Alpách, nehodu neprežil nikto zo 150 ľudí na palube.

Z analýzy tabletu, ktorý zabavila polícia v düsseldorfskom byte Andreasa Lubitza, vyplýva, že ešte deň pred haváriou hľadal informácie o samovraždách a zabezpečení pilotnej kabíny.

„História v prehliadači nebola vymazaná,“ uviedla prokuratúra k tomu, ako sa jej podarilo spomínané informácie získať. Užívateľ tabletu hľadal jednak liečebné metódy, ale aj spôsoby toho, ako spáchať samovraždu. „Prinajmenšom v jednom dni sa dotyčný viacero minút zaoberal vyhľadávaním informácií o dverách kokpitu a o bezpečnostných opatreniach,“ dodala prokuratúra. Nemeckí vyšetrovatelia však podľa DPA nezverejnili presné znenie hesiel, podľa ktorých pilot údaje na webe hľadal. „Kvôli rozsahu dokumentov a množstvu dát nemožno v najbližších dňoch ďalšie výsledky z vyšetrovania očakávať,“ dodala prokuratúra.

Na vinu Lubitza ukazuje nahrávka palubného záznamníku. Podľa vyšetrovateľov využil pilot toho, že kapitán odišiel z kokpitu na toaletu. Späť ho už nepustil a zámerne začal klesanie, čím lietadlo naviedol do horského masívu. Počas vyšetrovania tiež vyšlo najavo, že pilot trpel psychickými problémami a že v minulosti mal údajne samovražedné sklony.

Lufthansa neinformovala Germanwings o Lubitzovi

Germanwings v stredu informovala, že na rozdiel od materskej spoločnosti Lufthansa nemala informácie o problémoch Lubitza.

Lufthansa ešte v utorok oznámila objavenie Lubitzovej elektronickej korešpondencie, v ktorej informoval o svojich psychických problémoch. Stalo sa tak ešte v roku 2009, keď musel výcvik pre vážne depresie na niekoľko mesiacov prerušiť. Hovorkyňa Germanwings, kde Lubitz začal pracovať v septembri 2013, uviedla, že muž bol v čase havárie držiteľom platného lekárskeho povolenia na lietanie.

Dôsledkami pádu airbusu sa bude zaoberať expertná skupina

Bezpečnostnými dôsledkami havárie sa bude v Nemecku zaoberať expertná skupina.

Na tlačovej konferencii v Berlíne to vo štvrtok oznámili minister dopravy Alexander Dobrindt a šéf spolkového zväzu leteckej dopravy Klaus-Peter Siegloch.

Tím má podľa oznámenia Dobrindta okrem iného posúdiť možné zmeny v systéme zaistenia dverí pilotnej kabíny. Dôležitou témou budú pre skupinu tiež lekárske a psychologické kontroly pilotov.

Nemecký expertný tím majú tvoriť šéfovia leteckej prevádzky leteckých spoločností, odborní lekári a zástupcovia profesijných organizácií, uviedla agentúra DPA. Do konzultácií budú zapojení aj predstavitelia ministerstva dopravy a spolkového zväzu leteckej dopravy.

„Úlohy tejto expertnej skupiny sú otvorené,“ poznamenal šéf spolkového zväzu leteckej dopravy Siegloch. Do konzultácií tímu by podľa neho mali byť priebežne zahŕňané prípadné nové poznatky získané pri vyšetrovaní na mieste havárie vo Francúzsku.

„Je dôležité, aby sme nerobili unáhlené závery,“ upozornil Siegloch. Je tiež dôležité dôkladne posúdiť výhody a nevýhody prípadných zmien, aby nebola ohrozená bezpečnosť leteckej dopravy.

41 debata chyba
Viac na túto tému: #vyšetrovanie #pád lietadla #Germanwings #expertná skupina