Odhalili pamätník obetiam letu z Prahy do Havany

Do kokpitu vstúpili oddýchnutí piloti, lebo posádka sa vymenila Cestujúci mali pred sebou ešte päť hodín z dlhého letu z Československa na Kubu. Stroj typu Iľjušin IL-18D vzlietal po medzipristátí v kanadskom Ganderi, aby nabral smer do Havany. Bolo približne hodinu a pol po polnoci 5. septembra 1967, keď sa lietadlo zrútilo 30 sekúnd po štarte. Zahynula viac ako polovica z 69 ľudí, ktorí sa nachádzali na palube. V Ganderi teraz odhalili pamätník 37 obetiam.

01.07.2015 11:00
debata
Takmer nové lietadlo typu Iľjušin IL-18D... Foto: Wikipedia
Iljusin Il-18D, lietadlo Takmer nové lietadlo typu Iľjušin IL-18D havarovalo 30 sekúnd po štarte. (Ilustračné foto)

Medzi tými, čo prežili, bola aj Alena Zímová, ktorá sa usídlila v kanadskej provincii Ontario. „Pamätník tu stojí preto, aby pripomínal obrovské utrpenie a neuveriteľné záchranné práce. V Ganderi som sa druhý raz narodila. Keby mi nepomohli, zomrela by som,“ zdôraznila 80-ročná rodáčka z Československa.

Prvé chvíle po tragédii vyzerali tak katastroficky, že záchranári pochybovali, či nájdu niekoho nažive. „Časti zničeného lietadla zachvátil silný požiar. Stroj dotankoval počas medzipristátia, mal viac ako 23-tisíc litrov paliva,“ pripomenul server, ktorý spravuje spoločnosť zaoberajúca sa históriou letectva v Ganderi. „Bolo neuveriteľné, že všetci nezahynuli,“ poznamenal pre stanicu CBS Jack Pinsent, ktorý vtedy pracoval na kontrolnej veži.

Československá tragédia v Kanade

  • Takmer nové lietadlo typu Iľjušin IL-18D, ktoré patrilo spoločnosti Československé aerolínie (ČSA), prepravovalo cestujúcich z Prahy do Havany. Malo nalietaných len 766 hodín. Hlavný aj druhý pilot boli veľmi skúsení (jeden mal 52 a druhý 44 rokov), čiže už dlho sa živili lietaním.
  • Stroj havaroval po druhom medzipristátí v Kanade (prvé bolo v Írsku). Zrútil sa 30 sekúnd po štarte z Ganderu v noci 5. septembra 1967.
  • Lietadlo narazilo do zeme vo vzdialenosti 1 200 metrov za vzletovou dráhou. Vyšetrovanie nedokázalo jednoznačne určiť príčinu nešťastia. Jednou z možností bolo nevysunutie alebo príliš skoré zasunutie vzletových klapiek. Podobná tragédia sa už v dejinách ČSA potom nezopakovala.
  • Na palube sa nachádzalo 61 pasažierov a 8 členov posádky. Zahynulo 37 ľudí, 32 osôb sa podarilo zachrániť.

Tma síce sťažovala záchranu, ale podstatné bolo, že na miesto tragédie veľmi rýchlo prišli sanitky. Rovnako skutočnosť, že zranených previezli do nemocníc s výborným vybavením, kde ich dokázali zachrániť. Do akcie v teréne sa zapojili aj dobrovoľníci. Jim Dunne a Wayne Dymond, ktorí mali vtedy 18 rokov, kempovali neďaleko letiska. „Keď sme videli, že sa zrútilo lietadlo, okamžite sme nasadli do auta a pomáhali sme zraneným dostať sa von,“ spomína Dunne.

Záchranári poznali presný počet osôb na palube. Ariel King, jeden z nich, neúnavne hľadal posledného človeka. Nájdených bolo 68 ľudí, či už živých, alebo mŕtvych, chýbal už len jeden, keď dokopy ich bolo 69. „Zrazu pocítil, ako sa jeho ramena dotkla spod trosiek ruka. Bola to žena, ktorá sa nachádzala v zadnej časti lietadla. Pri havárii sa zakliesnila pod nehorľavý materiál, takže bola uchránená pred požiarom,“ pripomenul spomínaný portál venovaný dejinám letectva.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #pamätník #lietadlo