Expert: Obetí leteckej tragédie mohlo byť viac

Príčinu štvrtkovej leteckej tragédie nechcem tipovať, povedal pre Pravdu Peter Švec, kapitán aerolínií a konzultant v bezpečnosti leteckej prevádzky. Podľa neho nie je to žiadna lotéria. Pripustil však, že osudové chyby politikov ostatného obdobia už môžu mať vplyv na bezpečnosť lietania a turizmu.

19.05.2016 20:00
debata (5)

Stále sa hovorí o viacerých verziách havárie lietadla. Ku ktorej sa prikláňate vy?
Keďže som odborník, bez poznania aspoň základných faktov nemôžem sa prikláňať k žiadnej. Toto nie je lotéria. Možností je podľa dostupných údajov naozaj viac. Ak sa potvrdí, že pilot ohlásil dym v kabíne, ale nevyslal núdzový signál, dá sa predpokladať, že sa ocitol vo výraznom strese a katastrofický vývoj bol veľmi rýchly.

Ak sa potvrdí teroristický útok, môže to znamenať, že páchatelia využili nočnú hodinu odletu z Paríža ako „čas menšej ostražitosti“ letiskového personálu?
Proti takejto konštrukcii by som mal zásadné výhrady. Čas odletu nemal mať prečo na tragédiu akýkoľvek vplyv. Skôr naopak, nižší počet odletov umožňoval dôkladnejšie kontroly. Ak by išlo o kriminálny čin, páchatelia skôr mohli študovať slabiny v systéme ochrany a potom ich využiť.

Z historických prípadov by katastrofa nad hlbokým morom mohla skôr indikovať podozrenie na poisťovací podvod niektorého z cestujúcich alebo v najhoršom prípade niekoho z posádky. Aj túto hypotézu už vyšetrovatelia určite začali preverovať.

Lietadlo spadlo v oblasti Stredomoria. Jeho prvé trosky objavili už zhruba po 12 hodinách pátrania. Čo o tom rozhodlo?
Je prirodzené, že hľadanie bolo kratšie a relatívne ľahšie, ako v prípade malajzijského lietadla, ktoré sa zrútilo v oblasti Indického oceána. Už len preto, že oblasť vyhľadávania bola pomerne presne definovaná a relatívne malá. Aj čas posledného hlásenia bol presne zachytený.

K tejto havárii navyše došlo v oblasti oveľa hustejšej letovej prevádzky. Ani tamojšia hĺbka mora nie je pre súčasné technológie nedostupná.

Ako dlho môže trvať vyšetrovanie, analýzy čiernych skriniek?
Závisí to najmä od rýchlosti nájdenia trosiek vrátane obidvoch záznamníkov letových údajov. Rýchlosť závisí aj od ich stavu. Po nájdení trvá analýza všetkých faktorov vždy niekoľko mesiacov, vydanie konečnej správy okolo roka.

A toľko to potrvá aj v prípade, ak by bola príčina taká evidentná a jednoznačná, ako v prípade masovej vraždy druhým pilotom rovnakého airbusu v Alpách. Samotné zbieranie a štúdium faktov je proces. Ich analýza nikdy nie je jednoznačná a vždy ide v prvom rade o prevenciu pred opakovaním.

Do komplexnosti prispieva aj počet zainteresovaných krajín. Už teraz je známe, že cestujúci boli z viacerých štátoch. Pri niektorých spolitizovaných záveroch sa čas môže naťahovať aj na roky.

Ak tragédiu spôsobili teroristi, aký je to signál pred nadchádzajúcou turistickou sezónou?
Egyptský turizmus je už teraz výrazne zasiahnutý zostrelením ruského lietadla. Egypt je krajina, ktorá v posledných rokoch prešla veľmi ťažkým obdobím. Bez ohľadu na príčinu katastrofy, každá taká udalosť bude mať negatívny vplyv na turizmus, pričom návrat do konjunktúry bude veľmi ťažký.

Nie je vylúčené, že časť turistov stornuje svoje už zakúpené pobyty a rozhodne sa pre latentne bezpečnejšie oblasti turizmu. V skutočnosti globalizácia dosiahla také rozmery a osudové chyby politických establišmentov majú také závažné dôsledky, že udalosti posledného obdobia už majú vplyv na bezpečnosť lietania a turizmu, ba dokonca životov bežných ľudí bez ohľadu na hranice.

Havarovaný airbus bol vyrobený v roku 2003. V akom technickom stave mohol byť po 13 rokoch prevádzky? Aký spoľahlivý je celkovo typ A320?
Lietadlo A320 je samo osebe veľmi spoľahlivý typ. Vek tohto stroja určite nemal žiadnu súvislosť s leteckou katastrofou. Technický stav stroja závisí od údržby. Vyšetrovatelia už určite majú poruke dostupné dokumenty, týkajúce sa vykonaných opráv a kontrol.

Niektoré z nich môžu vyvolať indície na možné technické poruchy. Kapacita lietadla bola v závislosti od konfigurácie naplnená určite na menej ako polovicu. Z hľadiska počtu obetí – našťastie.

Piloti lietadla boli skúsení. Kapitán mal nalietaných 6 275 hodín, z toho na havarovanom type stroja 2101. Druhý pilot mal nalietaných 2 766 hodín. Je to dosť? A čo si myslíte o „povesti“ egyptských aerolínií?
Pilotov s uvedenými náletmi môžeme považovať za skúsených. Proti chybám v prevádzke však nikto nie je imúnny. Vyšetrovatelia budú určite podrobne skúmať históriu ich letov, kvalitu výcviku, osobnostné profily a skúsenosti. Nielen na type lietadla, ale aj vo funkciách. Evidentné tiež je, že na palube sa nachádzali možno až traja neaktívni členovia posádky.

V lietadle boli cestujúci z vyspelých krajín, ktoré do komisie zaiste vyšlú svojich zástupcov. Nemám dôvod pochybovať o kompetentnosti a kvalite záverov, aj keď niektoré citlivé nálezy týkajúce sa tzv. kultúrnych špecifík firmy, resp. krajiny boli aj v minulosti, a nielen v Egypte, prijímané s nevôľou.

Po vlaňajšej katastrofe ruského lietadla na Sinaji sú vraj Egypťania oveľa ostražitejší. Je to tak?
O tom vonkoncom nepochybujem.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #pád lietadla #Airbus A320 #Egypt Air