Na palube lietadla bolo 66 ľudí a minulý týždeň vo štvrtok nadránom sa stroj zrútil do Stredozemného mora.
Podľa stránky liveatc.net, ktorá monitoruje otvorenú komunikáciu lietadiel, piloti krátko predtým hovorili s leteckými dispečermi a nehlásili nič podozrivé. No francúzska televízia M6 tvrdí, že to nebol koniec konverzácie. Lietadlo sa ozvalo znovu s tým, že na palube je dym. Kapitán sa rozhodol klesnúť, aby ho rozptýlil.
Správu o tom vyslal automatický systém lietadla. Informácie o dyme potvrdil aj francúzsky úrad, ktorý vyšetruje letecké katastrofy. Jeho hovorca však pre americkú televíziu ABC uviedol, že stále nie je jasné, čo sa v lietadle stalo. Dym sa mal údajne šíriť z prednej časti. Podľa denníka Wall Steet Journal mohlo ísť o mechanickú poruchu počítačového systému, ktorý kontroluje let stroja.
Nejasnosti podporujú špekulácie, ale leteckí odborníci pripomínajú, že to nie nič nezvyčajné. Každé spadnuté lietadlo do istej miery predstavuje záhadu a informácie o nehode sa vždy skladajú ako puzzle.
„A keď sa lietadlo zrúti do mora, je to ešte zložitejšie,“ vysvetľuje William Waldock, profesor na Embry-Riddleho areonautickej univerzite v arizonskom Prescotte. "V prípade, že je to pád na zem, miesto katastrofy môže vyzerať pre väčšinu ľudí chaoticky. Ale v tom, ako sú trosky roztrúsené, je logika. No pri páde do oceánu nemáme takéto dôkazy. Zložitejšie sa hľadajú aj čierne skrinky. V roku 2009 sa zrútil let 477 spoločnosti Air France do Atlantického oceánu. Trvalo dva roky a stálo to milióny eur, kým sa čierne skrinky našli,“ uviedol pre Pravdu Waldock.
Prezident Egypta Abdal Fattáh Sísí oznámil, že k miestu pravdepodobného dopadu lietadla vysiela Káhira aj ponorku. "Potrvá istý čas, kým sa podarí určiť príčinu katastrofy,“ citovala agentúra AP hlavu štátu.
Egyptská armáda v sobotu zverejnila prvé snímky trosiek padnutého lietadla. Úrady však stále nepotvrdili prechádzajúce mediálne informácie, že sa už našli aj nejaké pozostatky obetí.
"Z hľadiska forenznej patológie by mohli telá poskytnúť niektoré odpovede,“ vysvetľuje Waldock. "Poranenia od šrapnelov by mohli svedčiť o bombe. Toxikológia by ukázala, čo pasažieri dýchali. Mohli to byť plyny, ktoré by poukazovali na požiar,“ uviedol odborník.
Keď sa podľa Waldocka aj potvrdí, že lietadlo začalo horieť, otázkou stále je, čo to spôsobilo. "Zdá sa, že požiar mohol stáť za pádom. Mohla ho spôsobiť bomba, ale určite to nie je jediné vysvetlenie. Nedá sa vylúčiť ani náhodný požiar,“ povedal expert. "Podľa informácií, ktoré momentálne máme, sa zdá, že piloti stratili nad strojom pomerne náhle kontrolu. Možno z nejakej príčiny neboli schopní riadiť lietadlo. Ale to už je oblasť špekulácií. Potrebujeme čas, aby sme zistili, čo sa naozaj stalo,“ dodáva Waldock.
Terorizmus ako možnú príčinu katastrofy do určitej miery vylučuje fakt, že sa k tomu nikto neprihlásil. Keby sa nejakej radikálnej organizácii podarilo zničiť lietadlo, pravdepodobne by sa tým pochválila. Podľa expertov to však nemusí platiť vždy.
"Ak to bol skutočne terorizmus a nikto sa k činu nehlási, môže to byť preto, že organizácia chce poskytnúť čas členom iných buniek, aby sa ukryli,“ uviedol pre Wall Street Journal William McCants, odborník na terorizmus z Brookingsovho inštitútu.