Let MS 804 stále lieta – v špekuláciách

Výbuch bol, ale nebol to teroristický útok, tvrdia viacerí odborníci v reakcii na informáciu nemenovaného člena egyptského vyšetrovacieho tímu, ktorý tvrdí opak. Zúčastnil sa na analýze nájdených asi 80 fragmentov telesných pozostatkov obetí sobotňajšieho pádu lietadla А320 spoločnosti EgyptAir počas letu na linke MS 804 z Paríža do Káhiry. Na palube airbusu bolo 66 ľudí, z toho desať členov posádky. Všetci zahynuli.

25.05.2016 07:10
egyptair, americký vojak, vojak, Foto: ,
Po troskách lietadla a hlavne po tzv. čiernych skrinkách pátrajú v Stredozemnom mori aj príslušníci letectva USA.
debata (10)

Agentúra AP informovala, že francúzsky úrad pre bezpečnosť civilného letectva (BEA) odmietol komentovať informácie o telách obetí. Známe je iba to, že do káhirskej márnice doteraz priviezli 23 vriec s ľudskými pozostatkami a odborníci sa pokúsia na základe testov DNA identifikovať obete tragédie. Väčšina pozostalých už v jednom z hotelov v blízkosti letiska odovzdala potrebné vzorky.

„Závery možno urobiť až po nájdení a preskúmaní čiernych skriniek,“ pokúsili sa schladiť francúzski odborníci stúpencov konšpiračných teórií. Navyše doteraz sa nenašli žiadne stopy po výbušninách. Či už na kúskoch plášťa airbusu, či na fragmentoch sedadiel. Napriek tomu egyptskí vyšetrovatelia tvrdia, že príčinou tragédie bola explózia na palube stroja. Priznávajú, že je pre nich stále záhadou, čo ju spôsobilo.

„Sú to všetko iba špekulácie, ktoré nezodpovedajú skutočnosti,“ reagoval na vyjadrenia patológov Hišám Abdel Hamíd, šéf súdneho lekárstva v Káhire, citovaný agentúrou MENA.

„Ani preskúmanie čiernych skriniek nemusí stopercentne potvrdiť teroristický útok,“ upozornil pre portál Vzgľad letecký odborník Andrej Fomin. Podľa neho zvukový záznam môže síce potvrdiť explóziu, ale či to bola bomba, alebo technická porucha, napríklad explózia motora, vám záznam nepotvrdí," zdôraznil Fomin.

Jeho kolega Viktor Gorbačov upozornil, že pri páde z letovej hladiny 11-tisíc metrov na hladinu mora z tiel cestujúcich ostanú aj bez explózie len malé časti. Priklonil sa napokon k francúzskej verzii, podľa ktorej niekto mohol prepašovať do batožinového priestoru výbušninu.

Jeho obsluhu zvyčajne tvoria emigranti a napokon rovnakým spôsobom sa trhavina dostala do ruského lietadla, ktoré explodovalo nad Sinajom pri návrate turistov do Petrohradu.

Aj skúsený francúzsky letec Gerard Feltser, ktorý má za sebou tisíce hodín na civilných lietadlách, pripúšťa explóziu trhaviny alebo technickú poruchu. „V prvom prípade výbušninu mohli do lietadla prepašovať spoločne so stravou pre cestujúcich,“ myslí si pilot a to by podľa neho mohlo aj dokazovať, prečo sa stroj veľmi rýchlo rozpadol vo vzduchu.

„Ak sa nájdu čierne skrinky a nebudú poškodené, tak ich preskúmame v Egypte. Ak však budú poškodené, tak ich pošleme na analýzu do zahraničia,“ cituje televízia CBC Haního Halala, egyptského vyšetrovateľa. Predpokladá sa, že skrinky sa nachádzajú v hĺbke 2¤500–3¤000 metrov pod hladinou mora.

V súčasnosti oblasť v ktorej hľadajú zvyšky stroja, rozšírili približne na okruh s polomerom asi 74 kilometrov. Na palube airbusu boli cestujúci z dvanástich krajín. Približne rovnaký počet krajín sa podieľa na pátraní.

Francúzska rozhlasová stanica Europe 1 informovala, že Egypt už požiadal Francúzsko o poskytnutie všetkých existujúcich záznamov o lietadle, kým sa nachádzalo na parížskom letisku Roissy-Charles-de-Gaulle a vo francúzskom vzdušnom priestore.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #pád lietadla #Airbus A320 #EgyptAir