O prvom verdiktu svojho druhu v Rusku informovala ruská redakcia BBC.
„Počas súdneho procesu sa podarilo dokázať vinu a účasť tohto mladíka v dvoch prípadoch, kedy prehováral dospievajúce dievčatá k samovraždám,“ uviedla sudcova asistentka Elvira Jakubovová.
Podľa vyšetrovateľov mladík vlani na jar na sociálnej sieti VKontakte šíril medzi mladistvými propagáciu samovrážd a prehováral ich k odchodu zo sveta. Konkrétne nabádal k samovražde pätnásťročnú študentku z Astrachanu a prinútil k pokusu o samovraždu neplnoleté dievča z Ťumenskej oblasti; dievča sa lekárom napokon podarilo zachrániť.
2 205 detí za tri roky
Budějkina začali úrady vyšetrovať vlani v máji, päť dní potom, čo opozičný denník Novaja gazeta zverejnil článok o „skupinách smrti“, ktorých 130 členov počas pol roka údajne skoncovalo so životom.
Podľa štatistík v posledných troch rokoch spáchalo v Rusku samovraždu 2 205 detí, vrátane minuloročných 720 prípadov. Podľa „detskej ombudsmanky“ Anny Kuznecovovej počet samovrážd vzrástol práve kvôli popularizácii tejto témy na sociálnych sieťach.
Naopak ministerstvo vnútra sa domnieva, že vplyv „skupín smrti“ je v skutočnosti mizivý. Podľa údajov, zverejnených na konci tohtoročného marca, viedlo členstvo v podobných skupinách k jednému percentu samovrážd medzi mladistvými.
Skutočná hrozba či marketingový ťah?
Téma nabádania maloletých k samovražde na sociálnych sieťach vyvolala veľký ohlas. Debata o „skupinách smrti“ dokonca vyústila v návrhy zákonodarcov, požadujúcich trestnú zodpovednosť zakladateľov podobných skupín. Koncom mája zákony proti „skupinám smrti“ odhlasovala drvivá väčšina poslancov a začiatkom júna ich podpísal prezident Vladimir Putin.
V pondelok poslanci vládnej strany Jednotné Rusko predložili návrh, ktorý by tresty za nabádanie k samovražde cez internet ešte sprísnil: namiesto šiestich má hroziť až 15 rokov za mrežami.
Tento rok v apríli aj česká polícia varovala pred internetovou hrou, šíriacou sa z ruska hovoriacich krajín a nabádajúcou k samovraždám. Niektorí experti podozrievali, že išlo o mystifikáciu či o marketingový ťah.