Rusi nakupovali na facebooku reklamu, aby ovplyvňovali politiku v USA

Reklamný priestor za zhruba 100-tisíc dolárov (84-tisíc eur) kúpili na sociálnej sieti facebook v uplynulých dvoch rokoch ruské skupiny či jednotlivci v snahe ovplyvniť americkú vnútornú politiku.

07.09.2017 08:20
Mark Zuckerberg, facebook Foto: ,
Zakladateľ facebooku Mark Zuckerberg.
debata (67)

V príspevku o tom informoval šéf spoločnosti, ktorá sa zaoberá bezpečnosťou sociálnej siete Alex Stamos. Odborníci spoločnosti facebook identifikovali 470 „neoverených“ účtov a stránok, ktoré stáli v období medzi júnom 2015 a májom 2017 za tromi tisíckami reklám.

Prevažná väčšina reklám nijak nemenovala americké prezidentské voľby ani konkrétnych kandidátov, uviedol facebook. Posolstvo sa týkalo väčšiny kontroverzných otázok, ktoré rozdeľujú spoločnosť, ako napríklad migrácia, rasové napätie, práva homosexuálov alebo vlastníctvo zbraní.

Účty boli prepojené

Asi štvrtina reklám bola zverejnená vo vybraných regiónoch. Mnohé z falošných účtov, ktoré facebook medzičasom vymazal, boli čiastočne prepojené.

Za ďalších 50-tisíc dolárov (42-tisíc eur), niekto pravdepodobne napojený na Rusko, nakúpil 2 200 reklám „potenciálne súvisiacich s politikou,“ uviedol Stamos na blogu. O zisteniach spoločnosti informovali americké vyšetrovacie orgány.

Sociálna sieť už v apríli informovala, že bola zneužitá k politickému ovplyvňovaniu, teraz sa podľa nej nahromadili dôkazy, že za nákupom reklám stoja skupiny či jednotlivci z Ruska.

Moskva zásahy odmietla

Objasňovaniu ruskej role v amerických prezidentských voľbách, z ktorých vlani v novembri vzišiel ako víťaz Donald Trump, sa v súčasnosti venuje osobitný vyšetrovateľ Robert Mueller a takisto štyri výbory Kongresu USA. Moskva odmietla akýkoľvek zásah do volebného procesu.

Kritici facebooku povedali, že počas predvolebnej kampane urobil len málo, aby zabránil šíreniu falošných a manipulačných správ.

Miliarda dolárov do reklamy na webe

Mark Zuckerberg, zakladateľ firmy, odmietol povedať, či falošné správy na facebooku mali nejaký vplyv na výsledok prezidentských volieb, alebo nie. Odvtedy však spoločnosť zintenzívnila boj proti falošným správam a propagande šírenej prostredníctvom falošných účtov.

Počas prezidentskej kampane v minulom roku sa za politickú reklamu na internete minula celkom asi miliarda dolárov (840 miliónov eur), teda asi desaťtisíckrát viac, než koľko sa facebooku podarilo identifikovať v rámci pátrania po nekalých účtoch riadených z Ruska, poznamenala agentúra Reuters.

67 debata chyba
Viac na túto tému: #Rusko #USA #facebook #reklama #reklamná kampaň #ovplyvňovanie