Politickú reklamu zadávanú z Ruska, ktorá mala pred prezidentskými voľbami v USA rozdeliť americkú spoločnosť, mohlo na Facebooku zhliadnuť 126 miliónov Američanov. V pondelok to uviedol prevádzkovateľ tejto najväčšej svetovej sociálnej siete. V priebehu rokov 2015 až 2017 malo podľa firmy ísť asi o 80 000 takých reklamných oznámení, ktoré sa dostali k približne polovici oprávnených voličov v USA.
Firma nie je schopná vysvetliť, koľko užívateľov inzeráty vedome zaregistrovalo a koľko ich ani nečítalo. Priamo sa oznámenia objednané ruskou agentúrou Internet Research Agency zobrazili 11,4 miliónom užívateľov Facebooku. Nový odhad započítava zdieľanie časti obsahov medzi jednotlivými užívateľmi a výrazne prevyšuje skôr zverejnené údaje. Facebook umožňuje, aby sa reklamné príspevky za poplatok dostali do informačného prúdu smerujúceho k užívateľom. Firma údaje zverejnila pred vypočutím, ktorému sa má spolu s ďalšími sociálnymi médiami a technologickými spoločnosťami tento týždeň podrobiť v americkom Kongrese. Ten údajné ruské zasahovanie do americkej predvolebnej kampane vyšetruje.S problémom ruskej aktivity počas volieb sa potýkali aj ďalšie internetové platformy. Ruskí provokatéri podľa zistení Googlu nahrali na 18 rôznych kanáloch videoserveru YouTube cez tisícku videí, napísal v pondelok denník The Washington Post. Reuters potom s odvolaním sa na vyhlásenie spoločnosti Twitter, ktorá prevádzkuje rovnomennú mikroblogovou sieť, uviedol, že firma objavila 2752 účtov s väzbami na ruskú Agentúru pre výskum internetu. Táto agentúra je považovaná za predĺženú ruku ruskej vlády.
Zámerom ruských reklám bolo zvyšovanie napätia medzi sociálnymi a etnickými skupinami v USA. Kritizovali napríklad diskrimináciu Afroameričanov, ale tiež podnecovali strach z moslimských prisťahovalcov, uviedol Facebook.
Akékoľvek pokusy o ovplyvnenie amerických volieb poprela ruská vláda. V prezidentských voľbách v novembri 2016 porazil republikánsky kandidát Donald Trump demokratku Hillary Clintonovú.