Neodhalili ste ruskú propagandu, vyčítajú americkí senátori Googlu a spol.

Predstavitelia spoločností Facebook, Twitter a Google sa dostali pod paľbu nepríjemných otázok na rokovaní komisie pre spravodlivosť Senátu amerického Kongresu.

31.10.2017 22:57 , aktualizované: 01.11.2017 11:22
debata (77)

Senátori im podľa amerických médií rázne vyčítali, že pred americkými prezidentskými voľbami nepostupovali s dostatočnou obozretnosťou pri posudzovaní reklám zadávaných z cudziny.

Podľa agentúry Associated Press (AP) nebola atmosféra na rokovaní výboru vôbec priateľská a zástupcovia Facebooku, Twitteru ani Googlu sa vytrvalo odmietali jednoznačne zaviazať k tomu, že prestanú povoľovať politické reklamy k americkým voľbám financované zo zahraničných účtov. Podľa jedného z členov výboru, demokratického senátora Ala Frankena, by to pritom pre technologické firmy a médiá mala byť povinnosť.

„Ľudia za to vašej platforme platia rubľami. Sú to politické reklamy. Zhromažďujete miliardu dát, Google disponuje všetkými vedomosťami, aké človek kedy mal. Ale vy si neviete dať dokopy to, že je to platené v rubľoch s tým, že je to politická reklama a povedať si ‚aha, tak toto vypovedá o niečom nedobrom‘?“ pýtal sa Franken predstaviteľov Facebooku, Twitteru a Googlu.

Senátori budú do stredy skúmať, či a ako Rusko zasahovalo do minuloročných prezidentských volieb v USA s cieľom podporiť neskoršieho víťaza Donalda Trumpa.

Rokovanie začalo v senátnom podvýbore pre potieranie kriminality a bude pokračovať ešte v troch senátnych výboroch. Podľa amerických médií je v stávke povesť amerických internetových firiem a hlavne osud ich inzertného biznisu, ktorý zatiaľ v USA unikal väčšej pozornosti regulátorov.

Reklamu videlo 126 miliónov Američanov

Podľa šéfa senátneho výboru pre spravodajské služby Marka Warnera je potrebné zistiť, akým spôsobom Rusi zneužili sociálne siete na politickú dezinformačnú kampaň. „Vážne otázky“ vraj senátori chcú položiť najmä vedeniu Facebooku, najväčšej sociálnej siete sveta.

Obavy zo zasahovania Ruska posilnilo pondelkové vyhlásenie Facebooku, že politickú reklamu zadávanú z Ruska, ktorá mala pred prezidentskými voľbami v USA rozdeliť americkú spoločnosť, mohlo na stránkach tejto sociálnej siete vzhliadnuť 126 miliónov Američanov. Moskva si údajne vo Facebooku objednala 3000 reklamných kampaní s politickým obsahom. O zneužitie svojich služieb k ruskej propagande hovoria aj zástupcovia firiem Twitter a Google. Moskva akékoľvek zasahovanie popiera.

Firmy majú zamedziť zahraničnému vplyvu na americké volebné kampane

Internetové firmy už samy o sebe prijali regulačné opatrenia. Twitter oznámil, že uzavrel 2752 účtov spojených s ruskou Agentúrou pre prieskum internetu, ktorá je podľa spravodajských informácií predĺženou rukou Kremľa. Minulý týždeň Twitter oznámil, že naďalej nebude prijímať reklamy zadávané ruskou mediálnou skupinou RT a agentúrou Sputnik. Stopy ruskej propagandy objavila aj spoločnosť Google na obľúbenom videoservise YouTube.

Americkí kongresmani nedávno vypracovali návrh zákona, ktorý internetovým spoločnostiam ukladá udržiavať verejne prístupnú evidenciu volebných reklamných kampaní. Firmy by tiež mali zabezpečiť, že zahraniční zadávatelia nedostanú možnosť ovplyvňovať politickú inzerciou americkú verejnú mienku.

77 debata chyba
Viac na túto tému: #Google #Rusko #USA #Twitter #facebook #zasahovanie do volieb