’Dielo šialenca s vylízaným mozgom,’ komentoval Zeman článok na ruskom webe

Český prezident Miloš Zeman sa v Moskve dôrazne ohradil proti článku publikovanom na webe ruského armádneho televízneho kanálu Zvezda, podľa ktorého Československo malo byť vďačné za sovietsku intervenciu v roku 1968. Článok je podľa Zemana činom "novinárskeho šialenca s vylízaným mozgom". O vyjadrenie k článku osobne požiadal premiéra Dmitrija Medvedeva, ktorý sa potom od textu dištancoval.

22.11.2017 10:40, aktualizované: 14:40
Vladimir Putin a Miloš Zeman Foto: ,
Ruský prezident Vladimir Putin a český prezident Miloš Zeman na spoločnom stretnutí v Soči.
292

„Vstup vojsk do Československa (v roku 1968) nedovolil Západu uskutočniť štátny prevrat podľa technológie uskutočnenej počas ‚zamatovej‘ revolúcie a zachoval na viac ako 20 rokov život v mieri za súhlasu všetkých národov Varšavskej zmluvy,“ tvrdí autor utorňajšieho článku Leonid Maslovskij.

Ruský premiér Dmitrij Medvedev vyhlásil, že text neodráža stanovisko ruského vedenia a je osobným názorom autora.

Medvedev povedal, že ruské vedenie do práce novinárov nezasahuje. Text však „nezlepšil atmosféru návštevy českej delegácie“ a nezodpovedá ruskému stanovisku, uviedol Medvedev.

Online ho už nenájdete

Článok na webe dostupný už nie je. Redakcia serveru zdôraznila, že jej web slúži ako fórum pre vyjadrenie rôznych názorov. Server Zvezda už v utorok podotkol, že išlo o osobné názory autora, ktoré nemožno stotožňovať s názormi redakcie.

V stredajšom vyjadrení redakcia píše, že web armádnej televízie slúži ako diskusné fórum, pre vyjadrenie rôznych postojov. Redakcia zároveň dodáva, že názory na udalosti takzvanej Pražskej jari sa rôznia a niektoré jej aspekty stále nie sú jednoznačné. Redakcia tiež uisťuje, že naďalej počíta s upevňovaním česko-ruských vzťahov.

Maslovskij (61), ktorý údajne vyštudoval leteckú školu a históriu, pôsobil podľa zdrojov dostupných na internete ako zástupca generálneho riaditeľa jednej z ruských leteckých tovární. Publikoval napríklad články s názvom Ako (Veľká) októbrová revolúcia 1917 zachránila a zachovala Rusko, Skreslená historická pravda o ZSSR alebo Ako zničili ZSSR.

Zeman: je to urážka českého národa

Článok ruského publicistu je podľa Zemana urážkou českého národa. Prezidenta pritom pohoršilo, že text vyšiel v čase jeho pobytu v Rusku. Zeman ešte pred schôdzkou s premiérom Medvedevom povedal, že dúfa, že ruské vedenie článok „jasne odmietne“.

Zeman v prejave pri začatí česko-ruského podnikateľského fóra uviedol, že článok Maslovského je zámernou provokáciou. Ak sa ruské vedenie nebude od textu dištancovať, pôjde o „vážne narušenie česko-ruských vzťahov“.

Výzvy na predčasné ukončeniu návštevy, ktoré sa ozývajú z Prahy, však prezident poslúchnuť nemieni. „Jeden novinársky blázon nemôže (česko-ruskú) spoluprácu narušiť,“ uviedol Zeman.

Text ešte v utorok odsúdil český minister zahraničných vecí Lubomír Zaorálek.

Korčok: Pravdu si nemožno podrobiť propagandou

Štátny tajomník rezortu diplomacie Ivan Korčok ostro protestuje proti hrubému prekrúcaniu dejín a úmyselným dezinformáciám súvisiacim s okupáciou Československa v roku 1968, ako ich publikujú niektoré ruské médiá. Uviedol to v stanovisku na svojom twitteri. „Pravdu si nemožno podrobiť propagandou,“ do­dal.

Podobne po rokovaní reagoval aj druhý štátny tajomník Lukáš Parízek. Vyjadrenia o tom, že Československo môže byť vďačné za vstup vojsk Varšavskej zmluvy v auguste 1968, sú podľa Parízka veľmi nešťastné a slovenské ministerstvo zahraničných vecí preto bude vyžadovať odôvodnenie z ruskej strany. Štátny tajomník priznal, že to nie je prvé kontroverzné vyjadrenie ruských médií. Verí ale, že sa to vysvetlí a že naše znepokojenie ruskej strane vysvetlia takým spôsobom, aby sa to už neopakovalo.

Rusi prekrúcali históriu aj v máji 2015. Vtedy štátna televízia Rossijja 1 hrala dokument s názvom „Varšavská zmluva – odtajnené stránky,“ v ktorom obhajovala inváziu vojsk do Československa. Slovenský rezort diplomacie vtedy uviedol, že je nepríjemne prekvapený prezentovaním invázie takou zavádzajúcou formou, ako to urobila štátna televízia.

„Víťazstvo zostane víťazstvom a okupácia zostane okupáciou. Preto trváme na rešpektovaní pravdy aj o udalostiach z roku 1968, ktoré znamenali pre Československo a jeho občanov veľkú a dlhotrvajúcu tragédiu,“ napísalo pred dvoma rokmi ministerstvo s tým, že odvysielaný dokument sa snaží prepisovať dejiny a falšovať historické pravdy o temnej kapitole našej histórie, čo poškodzuje deklarované tradične dobré slovensko-ruské vzťahy.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
292 debata chyba
Viac na túto tému: #Česko #Rusko #Miloš Zeman #august 1968 #Dmitrij Medvedev