A o "hlavnom meste Vianoc” na západnom (palestínskom) brehu Jordánu to platí dodnes. Rovnako ako to, že Vianoce a okupácia nejdú k sebe. Je to zvláštny paradox doby. V posvätnej Palestíne, z ktorej vzišlo prostredníctvom Ježiša nebeské posolstvo, roky chýba tolerancia. Práve v dôsledku izraelskej okupácie a izraelských praktík, ktoré boli v rozpore so všetkými náboženskými tradíciami. Betlehem je aj počas tohtoročných Vianoc obkľúčený izraelskými jednotkami. Zátarasy a kontrolné body v centre mesta tvoria už neodmysliteľný kolorit. Každé Vianoce sme svedkami potýčok medzi izraelskou armádou a veriacimi. Aj dnešné napätie v palestínsko-izraelskom dialógu neveští nič dobré.
Vyzdobené podľa možností
„Aj keď mesto nie je na tom už tradične finančne najlepšie, ulice Betlehema sú ozdobené podľa možností,“ povedal pre Pravdu Victor Batarsa, bývalý starosta Betlehema. Rovnako ako aj v predchádzajúcich rokoch na Štedrý deň, 24. decembra, sa celý Betlehem pripraví na prijatie patriarchu, prichádzajúceho z iba 15 kilometrov vzdialeného Jeruzalema. Na čele uvítacieho zhromaždenia stoja starostovia miest Betlehema, Bet Sahúru a Bet Džalá. Ceremoniál sa odohráva najprv pri kostole Már Elias. Procesia sprevádzaná trúbkármi a bubeníkmi kráča potom do betlehemskej oblasti Ras Fatis k Chrámu Nativity – Chrámu Narodenia Pána. Po tom, čo klerici, teda študenti duchovného učilišťa v Bet Džalá, v ktorom študujú aj Slováci, privítajú patriarchu a duchovných, ktorí ho sprevádzajú, vstúpi celé zhromaždenie do chrámu.
Kostol stojí na hlavnom betlehemskom námestí. Aj počas adventu pripomína stavba skôr pevnosť ako kostol, a navyše je v tieni obrovského vianočného stromu, pred ktorým je drevený betlehem. Do kostola sa vchádza nízkymi dvermi. A tak iba tí najmenší sa nemusia zohnúť. Sprievodca vás však v tejto súvislosti obohatí o zaručene nezaručenú informáciou o dôvode rozmerov dverí. Vraj mal zabrániť „nevercom“ počas vpádu do mesta, aby nevchádzali do svätyne na koňoch. Spoločne s „domácimi“ sa 24. decembra poobede veriaci z celého sveta rozchádzajú do rôznych kostolov v meste, aby sa modlitbou pripravili na polnočnú omšu.
O desiatej spoločné modlitby
"Vlani prišlo do celej Palestíny 2,3 milióna turistov. V tomto roku by ich malo byť ešte viac. Najviac ich zamieri v čase Vianoc 24. a 25. decembra do Betlehema,“ cituje agentúra Reuters Džerísa Kumsíju, námestníka palestínskej ministerky turizmu.
Na Štedrý večer o desiatej hodine sa začínajú spoločné modlitby a kázne. Presne o polnoci sa rozozvučia zvony starobylých kostolov a chrámov a ohlasujú tak nový deň, deň narodenia Ježiša. Patriarcha odslúži omšu a odnesie sošku Jezuliatka do jaskyne pod hlavným oltárom. Strieborná štrnásťcípa hviezda na podlahe označuje miesto, kde sa Ježiš údajne narodil. Po obrade sa ľudia vracajú do svojich domovov. Mládež ostáva na námestí, kde pokračuje v oslave. Deti dostávajú darčeky od Ježiška a na znak vďaky zapaľujú sviečky na stromčeku. Nasledujúci deň sa rodiny navzájom navštevujú a želajú si všetko dobré.
V tomto roku však oslavy nezažijú obyvatelia Nazaretu, jedného z najposvätnejších miest. Podľa kresťanskej tradície tu archanjel Gabriel zvestoval Panne Márii, že porodí Ježiša. V meste dnes žije 75-tisíc ľudí a je v ňom aj množstvo kresťanských stavieb. V súčasnosti 70 percent jeho obyvateľov vyznáva islam a zvyšok sú kresťania. Podľa starostu Alího Salája oslavy „zrušili výroky prezidenta USA Donalda Trumpa“ o uznaní Jeruzalema ako hlavného mesta Izraela. A tak kontroverzné rozhodnutie amerického lídra znamenalo obmedzenie už naplánovaných umeleckých vystúpení, festivalu aj vianočných trhov.
Nielen kresťania, ale aj moslimskí veriaci
V Betleheme však ide všetko podľa plánu. Aj tohtoročné oslavy budú síce opäť bez snehu a zimy, ale zato Vianoce v meste sa aj v tomto roku odohrajú trikrát. Kostol Narodenia Pána majú totiž v opatere tri kresťanské cirkvi – arménska apoštolská, grécka ortodoxná a katolícka. Podľa vopred určeného časového programu sa striedajú v obradoch.
Ako pripomína aj portál Českého rozhlasu, v Betleheme stretnete nielen kresťanov, ale aj moslimských veriacich.
"Prišli sme sem, pretože veríme, že podľa Koránu je tu miesto narodenia proroka Ježiša – svätého proroka. Cítime, že je to sväté miesto, kde sa narodil prorok. Sme pobožní a veríme v existenciu prorokov,“ cituje portál Gula Naváza z Londýna. Ako dodal, Ježiš má aj v islamskej tradícii výnimočné postavenie ako jediný z prorokov, ktorý podľa tradície Koránu dokázal robiť zázraky.