Riaditeľ firmy Lion Air Edward Sirait vyhlásil, že Boeing 737 MAX 8 mal pri predchádzajúcom lete „technický problém“. Zároveň ubezpečil, že závada bola úplne odstránená, nespresnil však, o čo išlo. Riaditeľ aeroliniek tiež povedal, že jeho spoločnosť prevádzkuje 11 lietadiel rovnakého typu a ostatné lietadlá rovnaký technický problém nemali. Preto firma neplánuje zvyšok flotily týchto boeingov odstaviť.
Spojenie s lietadlom sa prerušilo trinásť minút po štarte. „Stroj žiadal o návrat na letisko, než definitívne zmizol z radarov,“ uviedol úradník z ministerstva dopravy, ktorý má na starosti civilné letectvo. Podľa letiskových záznamov malo lietadlo problém už dve minúty po štarte a dostalo povolenie na návrat do Jakarty.
Príčinu nehody zatiaľ nestanovili. Počasie bolo priaznivé a pilot aj kopilot boli skúsení – jeden mal nalietaných 6 000 a druhý 5 000 hodín. Zrútené lietadlo získala spoločnosť Lion Air tento rok v auguste a nalietaných malo asi 800 hodín.
Let JT610 odštartoval o 06:20 miestneho času (00:20 SEČ) z Jakarty a mieril do obľúbeného turistického letoviska Pangkalpinang na ostrove Bangka, ktorý sa nachádza v tesnej blízkosti ostrova Sumatra. Do cieľa mal doraziť zhruba po hodine.
Krátko po štarte sa avšak lietadlo dostalo do problémov a zhruba po 13 minútach od vzletu spadlo do Jávskeho mora v miestach, kde hĺbka vody dosahuje 30 až 40 metrov.
Na mieste nešťastia je 300 záchranárov, ktorí našli časť trosiek stroja a osobné veci cestujúcich, vrátane identifikačných a vodičských preukazov, či záchranné vesty. Z mora boli takisto vyzdvihnuté pozostatky obetí. Trup lietadla zatiaľ lokalizovaný nebol. Úrady predpokladajú, že pátracia operácia potrvá sedem dní, môže byť však predĺžená.
Na palube bolo 178 dospelých cestujúcich, tri deti, dvaja piloti a šesť ďalších členov posádky, informovala letecká spoločnosť Lion Air. V lietadle boli podľa aerolínií dvaja cudzinci: pilot pôvodom z Indie a taliansky občan. Medzi Indonézanmi bolo najmenej 23 vládnych úradníkov. Podľa agentúry AP išlo o zamestnancov ministerstva financií, ktorí sa vracali zo stretnutia na ministerstve v Jakarte.
Ak sa potvrdí, že nikto neprežil, pôjde podľa agentúry Reuters o druhú najhoršiu leteckú nehodu v Indonézii po nešťastí z roku 1997, keď po zrútenie lietadla pri meste Medan zomrelo 234 ľudí.
Aerolinky Lion Air sú jednou z najmladších a najväčších leteckých spoločností v Indonézii, denne vypravia desiatky letov, domácich i medzinárodných. Súkromná spoločnosť vznikla v roku 1999 a od tej doby mala do nedele jednu nehodu so smrteľnými obeťami. V roku 2004 zomrelo pri pristávaní lietadla v meste Surakarta 25 ľudí zo 163 osôb na palube. V rokoch 2007 až 2016 boli Lion Air na zozname leteckých spoločností, ktoré majú s ohľadom na európske predpisy o bezpečnosti letovej prevádzky zakázaný vstup do vzdušného priestoru Európskej únie.
Podľa Reuters ide o prvú nehodu lietadla z radu Boeing 737 MAX. Stroje Boeing 737 MAX sú najrýchlejšie predávanými lietadlami v dejinách firmy Boeing, píše spravodajský server BBC News. Podľa Boeingu prišlo zo sveta 4 700 objednávok na tento typ lietadiel.