USA sprísnili kontroly Boeingov s motorom, aký začal horieť

Americký regulačný úrad oznámil dodatočné kontroly lietadiel Boeing 777 využívajúce rovnaký typ motora, aký v sobotu začal horieť počas letu spoločnosti United Airlines nad Denverom. Japonsko zašlo ďalej, keď pozastavilo používanie týchto strojov, kým zváži ďalší postup.

22.02.2021 07:41, aktualizované: 09:39
boeing, motor, požiar Foto:
Horiaci motor Boeingu 777 počas letu spoločnosti United Airlines nad americkým Denverom.
5

Nariadenie amerického Federálneho úradu pre letectvo (FAA) týkajúce sa lietadiel Boeing 777 s motormi typu Pratt & Whitney PW4000 prišlo po tom, ako takýto stroj spoločnosti United Airlines pristál po zlyhaní motora bezpečne na denverskom medzinárodnom letisku.

Pravý motor lietadla sa rozpadol v sobotu krátko po štarte z tohto letiska a kusy z neho dopadli na obývané oblasti. Podľa úradov neboli hlásené žiadne zranenia medzi 231 pasažiermi a desiatimi členmi posádky na palube ani u nikoho na zemi. Let UA328 smeroval do Honolulu na Havajských ostrovoch.

United Airlines v nedeľu oznámili, že dobrovoľne a dočasne vyraďujú svojich 24 aktívnych lietadiel tohto typu z prevádzky. Tieto aerolínie sú podľa FAA jedinými v USA, ktoré prevádzkujú inkriminované lietadlo. Používajú ho okrem nich ešte letecké spoločnosti v Japonsku a Južnej Kórei.

„Po včerajšom incidente sme dostali všetky dostupné údaje o bezpečnosti,“ uviedol FAA v stanovisku. „Na základe počiatočných informácií sme dospeli k záveru, že interval inšpekcií by mal byť skrátený pre duté lopatky, ktoré sú jedinečné pre tento typ motora, používané výlučne v lietadlách Boeing 777.“

zväčšiť Časť motora, ktorá po požiari spadla do... Foto: SITA/AP
motor, požiar Časť motora, ktorá po požiari spadla do obývanej oblasti v meste Broomfield v Colorade.

Japonské ministerstvo dopravy medzitým nariadilo spoločnostiam Japan Airlines (JAL) a ANA Holdings pozastaviť používanie lietadiel Boeing 777 s motormi PW4000, a to do rozhodnutia o prípadných ďalších opatreniach.

Podľa ministerstva sa let JAL z letiska Naha na Okinave do Tokia vrátil 4. decembra 2020 späť, keď mu po asi 100 kilometroch zlyhal ľavý motor. Toto lietadlo je rovnako staré ako 26-ročný stroj United Airlines zo sobotňajšieho incidentu. ANA prevádzkuje 19 a JAL 13 týchto lietadiel.

Boeing odporúča pozastavenie

Boeing po incidente odporučil aerolíniám, aby pozastavili prevádzku strojov 777–200s a 777–300s, ktoré majú motory typu Pratt & Whitney PW4000. Pozastavenie má podľa Boeinfu trvať dovtedy, kým americké regulačné úrady neidentifikujú príčinu nehody. Spomínané stroje sú už staršie a majú vyššiu spotrebu paliva než novšie lietadlá, a väčšina aerolínií ich postupne vyraďuje zo svojich letiek.

United Airlines v nedeľu (21. 2.) niekoľko hodín pred odporúčaním Boeingu oznámili, že dobrovoľne a dočasne vyraďujú svojich 24 aktívnych lietadiel tohto typu z prevádzky. Tieto aerolínie sú podľa amerického Federálneho úradu pre letectvo (FAA) jedinými v USA, ktoré prevádzkujú inkriminované lietadlo. Používajú ho okrem nich ešte letecké spoločnosti v Japonsku a Južnej Kórei. Japonsko už nariadilo zastavenie používania týchto strojov.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
5 debata chyba
Viac na túto tému: #USA #požiar #letecká doprava #Boeing 777