„Silný vietor a počasie neboli hlavnou príčinou, prečo loď narazila na plytčinu. Na vine je zrejme technická porucha alebo ľudské zlyhanie,“ povedal Rabíja na tlačovej konferencii v prístavnom meste Suez. „Všetky tieto faktory vyjasní vyšetrovanie,“ dodal.
Možno už cez víkend
Na otázku, kedy uviaznutú loď uvoľnia a bude sa znova plaviť, Rabíja naznačil, že možno „dnes alebo zajtra, závisí to od reakcie lode na prílivy“.
Napokon sobota vyslobodenie lode nepriniesla. V nedeľu sa k úsiliu o ukončenie kritickej situácie pripoja dva ťažné člny. Zástupca správy Suezského prieplavu uviedol, že v závislosti od prílivových vĺn sa počas dňa uskutočnia dva pokusy o uvoľnenie lode.
Nákladná loď Ever Given, dlhšia než štyri futbalové ihriská, je zaseknutá v Suezskom prieplave priečne a blokuje jednu z najdôležitejších vodných ciest na svete v oboch smeroch.
Šéf úradu spravujúceho prieplav (SCA) tiež povedal, že na oboch koncoch prieplavu, ktorý spája Stredozemné a Červené more, teraz vyčkáva na vstup 321 plavidiel.
Problémom aj pôda
Rabíja novinárom načrtol, ako sa Egypt snaží pomocou vlečných člnov a rýpadiel vyslobodiť predok gigantickej lode a jej vrtule, aby sa prieplav odblokoval.
Admirál poznamenal, že v piatok o 22.30 sa vrtule už točili, ale nie plnou rýchlosťou. Znova sa však zasekli a dôvodom bol meniaci sa príliv. Záchranári sa museli počas noci znovu uchýliť k použitiu rýpadiel a odhrabávať pôdu z brehu prieplavu, v ktorom je kontajnerová loď zaseknutá.
„S týmto druhom pôdy je veľmi ťažké si poradiť, tak ako s prílivmi, ktoré ovplyvňujú plavidlo podľa jeho rozmerov a veľkosti nákladu,“ vysvetlil admirál.
Miliardové straty denne
Dodal, že blokáda si nevyžiadala „žiadne obete ani nespôsobila znečistenie životného prostredia“.
Uviaznutá loď zapríčiňuje, že každý deň sa takto zdrží náklad medzi Áziou a Európou v hodnote približne 9,6 miliardy dolárov, vyplýva z údajov magazínu Lloyd's List.
USA oznámili, že sú pripravené poslať pomoc, vrátane tímu expertov z amerických námorných síl. Rabíja sa Američanom poďakoval za pomoc, rovnako ako Číne a Spojeným arabským emirátom (SAE).
Suezský prieplav je neobyčajne významný pre námornú dopravu, pretože umožňuje lodiam preplávať zo Stredozemného do Červeného mora, a naopak, bez oboplávania Afriky. To výrazne skracuje plavbu a prepravu tovaru medzi Áziou a Európou.