Hlavnou príčinou upchatia Suezu nebolo počasie, zlyhal kapitán?

Šéf egyptského úradu spravujúceho Suezský prieplav admirál Usáma Rabíja oznámil, že silný vietor nebol hlavnou príčinou narazenia obrovskej kontajnerovej lode Ever Given na plytčinu. Nákladná loď v utorok priečne zatarasila umelo vytvorený Suezský prieplav a zastavila lodnú dopravu na trase, ktorá patrí k najrušnejším na svete.

, 27.03.2021 18:16, aktualizované: 28.03.2021 09:45
suez Foto: ,
Uviaznutá loď Ever Given v Suezskom prieplave.
30

„Silný vietor a počasie neboli hlavnou príčinou, prečo loď narazila na plytčinu. Na vine je zrejme technická porucha alebo ľudské zlyhanie,“ povedal Rabíja na tlačovej konferencii v prístavnom meste Suez. „Všetky tieto faktory vyjasní vyšetrovanie,“ do­dal.

Možno už cez víkend

Na otázku, kedy uviaznutú loď uvoľnia a bude sa znova plaviť, Rabíja naznačil, že možno „dnes alebo zajtra, závisí to od reakcie lode na prílivy“.

Napokon sobota vyslobodenie lode nepriniesla. V nedeľu sa k úsiliu o ukončenie kritickej situácie pripoja dva ťažné člny. Zástupca správy Suezského prieplavu uviedol, že v závislosti od prílivových vĺn sa počas dňa uskutočnia dva pokusy o uvoľnenie lode.

Jedna z
		najväčších kontajnerových lodí na svete...
Satelitný záber
		čiastočne uvoľnenej lode Ever...
+21Loď Ever Given po tom,
		ako ju uvoľnili zo Suezu.

Nákladná loď Ever Given, dlhšia než štyri futbalové ihriská, je zaseknutá v Suezskom prieplave priečne a blokuje jednu z najdôležitejších vodných ciest na svete v oboch smeroch.

Šéf úradu spravujúceho prieplav (SCA) tiež povedal, že na oboch koncoch prieplavu, ktorý spája Stredozemné a Červené more, teraz vyčkáva na vstup 321 plavidiel.

Problémom aj pôda

Rabíja novinárom načrtol, ako sa Egypt snaží pomocou vlečných člnov a rýpadiel vyslobodiť predok gigantickej lode a jej vrtule, aby sa prieplav odblokoval.

Admirál poznamenal, že v piatok o 22.30 sa vrtule už točili, ale nie plnou rýchlosťou. Znova sa však zasekli a dôvodom bol meniaci sa príliv. Záchranári sa museli počas noci znovu uchýliť k použitiu rýpadiel a odhrabávať pôdu z brehu prieplavu, v ktorom je kontajnerová loď zaseknutá.

„S týmto druhom pôdy je veľmi ťažké si poradiť, tak ako s prílivmi, ktoré ovplyvňujú plavidlo podľa jeho rozmerov a veľkosti nákladu,“ vysvetlil admirál.

Miliardové straty denne

Dodal, že blokáda si nevyžiadala „žiadne obete ani nespôsobila znečistenie životného prostredia“.

zväčšiť
loď, Suez, graf

Uviaznutá loď zapríčiňuje, že každý deň sa takto zdrží náklad medzi Áziou a Európou v hodnote približne 9,6 miliardy dolárov, vyplýva z údajov magazínu Lloyd's List.

USA oznámili, že sú pripravené poslať pomoc, vrátane tímu expertov z amerických námorných síl. Rabíja sa Američanom poďakoval za pomoc, rovnako ako Číne a Spojeným arabským emirátom (SAE).

Suezský prieplav je neobyčajne významný pre námornú dopravu, pretože umožňuje lodiam preplávať zo Stredozemného do Červeného mora, a naopak, bez oboplávania Afriky. To výrazne skracuje plavbu a prepravu tovaru medzi Áziou a Európou.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
30 debata chyba
Viac na túto tému: #Suezký prieplav