Fotografia sa objavila na twitterovom účte Ukrajinských vzdušných síl. Je pri nej napísané: „MiG-29 na ceste do práce“. Že ide o pôvodne slovenské lietadlo, prezrádza anténa tesne za pilotnou kabínou. Ide o anténu digitálnej rádiostanice Rockwell Collins AN/ARC-210(V). Slovenské stíhačky ju dostali v rokoch 2005–2006 pri modernizácii na verziu MiG-29AS.
Anténa rádiostanice je najlepšie viditeľným detailom. Okrem nej však vidno aj dve malé trojuholníkové antény navigačného systému Rockwell Collins AN/ARN-153(V). Jedna z nich sa nachádza hore na trupe za väčšou anténou rádiostanice, druhá je na spodnej časti trupu. A do tretice vidno aj malé hrebienkovité antény identifikačného systému „vlastný-cudzí“ typu BAE Systems AN/APX-113(V). Tie sú na prednej hornej časti trupu hneď za krytom radaru.
Lietadlo na fotke je plne vyzbrojené. Pod krídlom na vnútorných závesníkoch nesie rakety R-27ER (v kóde NATO Alamo C) s poloaktívnym radarovým navádzaním a s maximálnym dosahom okolo 110 km. Ich účinný dosah je však zhruba polovičný. Na vonkajších závesníkoch má pod každým krídlom dvojicu rakiet R-73 (v kóde NATO Archer) s infračerveným navádzaním a dosahom 30 km. Slovenské stíhačky nosili aj rakety R-60 (Aphid) s dosahom 8 km, tie však na ukrajinských lietadlách vôbec nevídať – zrejme pre ich príliš krátky dolet. Takto vyzbrojené migy sa používajú proti samovražedným dronom Šáhid-136 iránskej výroby, prípadne sprevádzajú stroje Su-24M na ich misiách so strelami Storm Shadow.
Deň predtým zverejnilo ukrajinské letectvo ešte jednu fotku pôvodne slovenského stroja. Bol na nej zachytený zozadu, ale anténu rádiostanice za kabínou pilota bolo dobre vidno. Je možné, že išlo o ten istý stroj, pretože kamufláž je podobná. Ak by nebolo vidno všetky spomínané antény, tak práve kombinácia sivej a zelenosivej farby by prezradila, že tento MiG-29 pôvodne slúžil na Slovensku. Tie ukrajinské nosia špecifickú digitálnu kamufláž a pôvodne poľské stroje boli natreté sivou a tmavosivou farbou. Poľské lietadlá tiež nemali farebne odlíšené konce zvislých chvostových plôch.
VIDEO: Bojový let: ukrajinský pilot v stíhačke MiG-29
Slovensko darovalo Ukrajine 13 lietadiel MiG-29, z toho tri boli bez motorov a vhodné len ako zdroj náhradných dielov. Štyri stíhačky si prišli ukrajinskí piloti prevziať na Sliač a 23. marca na nich preleteli na Ukrajinu. Ostatné stroje boli prepravené pozemnou cestou. Podľa zverejnených záberov Ukrajina aktívne využíva najmenej tri ex-slovenské lietadlá – jedno dvojmiestne, jedno v digitálnej kamufláži a najmenej jedno v sivej a zelenosivej farbe – hoci tých posledne menovaných bude zrejme lietať viac.
Ukrajinci na slovenských migoch zatreli pôvodné výsostné znaky a štvormiestne čísla. Doplnili ukrajinské kokardy a žlto-modré pruhy na výškových i smerových kormidlách a aerodynamických slotoch na nábežnej hrane krídel. Práve tieto pruhy na smerových kormidlách sú na oboch teraz zverejnených fotkách dosť zodraté – preto je to možno ten istý stroj.
Je možné, že na nasávačoch motorov pribudli dvojmiestne čísla, aké ukrajinské lietadlá používajú. Na väčšine záberov ich však Ukrajinci cenzurujú a tak sú možno zaretušované aj na poslednej fotografii – alebo ich slovenské stroje vôbec nedostali.