Praha si urobila analýzu trhu, ktorá ukázala, že C-390 najviac zodpovedá požiadavkám českej armády. „Momentálne nemáme lietadlo so stredným až dlhým doletom, s vytrvalosťou 12 hodín a schopnosťou pristávať a štartovať na nespevnených plochách,“ uviedla ministerka obrany Jana Černochová s tým, že „doteraz sme sa museli spoliehať na pomoc spojencov pri preprave zásob, vojenského vybavenia a personálu“.
„Začali sme rokovania s cieľom dosiahnuť čo najnižšiu možnú cenu a zároveň čo najrýchlejšie dodanie týchto lietadiel,“ dodala ministerka Černochová. Prvé by chceli mať v Česku už na budúci rok. Pri analýze, ktorá k rozhodnutiu o tomto nákupe viedla, pritom nešlo len o odhad od stola na základe porovnania papierových parametrov. Embraer C-390 sa v Česku opakovane predviedol. V lete 2022 si armáda vyskúšala aj nakladanie kolesového obrneného transportéra Pandur II do tohto lietadla. Opakované testy nakladania a vykladania transportérov prebehli pred štyrmi mesiacmi.
Výroba aj v Česku
Niektoré časti C-390 sa navyše vyrábajú v Česku vo firme Aero Vodochody. Ide o niektoré diely zadnej časti trupu, nábežnú hranu krídel, nákladnú rampu, dvere a poklopy núdzových východov. Pri rozhodovaní Prahy zavážilo aj to, či je lietadlo schopné používať ochranné systémy a teda znížiť riziko pri operáciách v krízových oblastiach. C-390 má výmetnice infračervených aj radarových klamných cieľov a má tiež tri závesníky na kontajnery s rôznou elektronickou výbavou.
Embraer by mal Česku poskytnúť okrem lietadiel aj náhradné diely a kompletný výcvik pilotov a obslužného personálu. Po dodaní by česká armáda používala C-390 na transportné účely, výsadkové operácie vrátane zhadzovania nákladu na padákoch, zdravotnícke evakuácie, hasenie požiarov i dopĺňanie paliva vo vzduchu. Práve posledná úloha bude veľmi dôležitá po tom, čo Česko dokončí aj rozpracovaný nákup nových amerických stíhačiek F-35. Tých chce získať 24 za cenu 4,3 miliardy eur.
Brazílska spoločnosť Embraer začala C-390 vyvíjať v polovici prvej dekády tohto storočia. Cieľom bolo získať stroj s podobnými rozmermi a schopnosťami, ako má C-130 Hercules. Ten sa pokladá za štandard v kategórii stredných transportných lietadiel. Hercules a iné podobné lietadlá však majú väčšinou turbovrtuľový pohon. Embraer bol od začiatku rozhodnutý použiť prúdové motory.
Ďalší zákazníci
Výsledkom je stroj C-390 Millenium, ktorý absolvoval prvý let v roku 2015. Má kapacitu 26 ton nákladu, 80 vojakov alebo 66 plne vystrojených parašutistov. Ako prvé ho do služby zaradilo v roku 2019 brazílske letectvo, ktoré objednalo celkovo 19 kusov a doposiaľ ich dostalo šesť. C-390 však má aj exportné úspechy, najmä v Európe. Päť kusov objednalo Portugalsko, ktoré prvý z nich už aj dostalo. Maďarsko objednalo dva, Rakúsko štyri a Holandsko päť. Teraz sa k možným zákazníkom pridalo aj Česko.
V apríli tohto roku podpísal Embraer memorandum aj so švédskou firmou Saab a spoločne sa budú snažiť splniť požiadavky švédskeho letectva na nové transportné lietadlo. Výsledkom tejto spolupráce by mala byť integrácia rôznych systémov spoločnosti Saab do C-390. Brazílska a švédska firma chcú spolupracovať aj na podpore programu stíhačiek JAS 39 Gripen E/F do roku 2060 a na prípadnom spoločnom vývoji budúcich stíhacích lietadiel, Predpokladá sa, že Švédsko by kúpilo štyri C-390 v prípade, že by Brazília objednala ďalšie Gripeny.
Podľa veliteľa brazílskeho letectva má záujem o C-390 aj Južná Kórea, India, Egypt a Juhoafrická republika. V prípade Indie by išlo o veľký nákup 40 až 80 strojov. Podobne ako pri Švédsku by to však bola súčasť výmenného obchodu „niečo za niečo“. India kúpi brazílske lietadlá, ak Brazília kúpi indické rakety a húfnice.
V roku 2019, teda ešte pred ruskou inváziou, hovoril o možnom nákupe týchto lietadiel počas návštevy Brazílie aj ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Vzhľadom na to, že Ukrajina je teraz vo vojne, tak táto možnosť padla. Reálnejšie vyzerá záujem Angoly o štyri a Kolumbie o dvanásť lietadiel. C-390 Millennium tak má našliapnuté na to, aby sa rozšíril do celého sveta.