Lietadlo Airbus 350–900 spoločnosti Japan Airlines narazilo v utorok (2. 1.) po pristátí do malého lietadla pobrežnej stráže a začalo horieť. Z lietadla sa podarilo evakuovať všetkých 367 cestujúcich aj 12 členov posádky. V lietadle pobrežnej stráže zahynulo päť členov posádky, prežil iba pilot, avšak s ťažkými zraneniami. Aj keď boli na hasenie požiaru nasadené desiatky hasičských vozidiel, lietadlo po šiestich hodinách hasenia celé vyhorelo.
„Okamžite po pristátí pilot ucítil ranu a stratil kontrolu nad lietadlom, takže sa mu nepodarilo udržať stroj na ranveji. Lietadlo zachvátil požiar, ale piloti to najskôr nezaregistrovali a dozvedeli sa o tom až od člena palubného personálu,“ uviedol hovorca Japan Airlines.
Na palube boli v čase nehody traja piloti a 12 letušiek či stevardov. Palubný rozhlas nefungoval, takže posádka musela na oznamovanie inštrukcií použiť megafón alebo svoj vlastný hlas.
„Keď palubní sprievodcovia zistili, že je lietadlo v plameňoch, snažili sa cestujúci najskôr upokojiť a prinútiť ich nevstávať, čo by únik skomplikovalo,“ povedal hovorca aerolínií.
Japonské médiá označili evakuáciu, ktorú sa podarilo dokončiť v priebehu 18 minút, za malý zázrak. K úspechu akcie podľa nich okrem dobre vyškolenej posádky prispela aj ukáznenosť pasažierov, ktorí nechali na mieste svoju palubnú batožinu a podľa pokynov sa vydali k núdzovým východom, z ktorých sa z lietadla dostali po spustených evakuačných sklzoch.
„Spolupráca (cestujúcich s posádkou)… bola kľúčová pre úspešnú záchranu všetkých ľudí na palube,“ konštatoval hovorca aerolínií.
Spoločnosť Japan Airlines vo štvrtok uviedla, že havária bude pre ňu znamenať prevádzkovú stratu vo výške zhruba 15 miliárd jenov (96,06 milióna eur). Stratu samotného stroja pokryje poistka, dodali aerolínie s tým, že momentálne posudzujú vplyv havárie na odhad celoročných výsledkov. Obchodný rok spoločnosti sa končí 31. marca.
Čo sa týka zničeného lietadla, podľa Aviation Safety Network, ktorá pokrýva havárie a únosy lietadiel, je to celosvetovo prvá strata modelu A350. Toto lietadlo, ktoré je vyrobené do veľkej miery z kompozitných materiálov, bolo zaradené do prevádzky v roku 2015.