Austráliu odtrhol od pevniny meteorit

05.06.2006 09:54

Pred 250 miliónmi rokov dopadol na Zem meteorit, oveľa väčší ako ten, čo o ďalšie desiatky miliónov rokov vyhubil dinosaury.

Prvý dopad obrovského meteoritu spôsobil, že väčšina života na Zemi zanikla a od celistvej pevniny Gondwany sa oddelila Austrália.

Takéto závery vyvodzujú zo svojho objavu vedci, ktorí našli dva kilometre pod ľadom Antarktídy pravdepodobne pozostatky spomínaného meteoritu. Nachádza sa v časti Antarktídy nazvanej Wilkesova zem, ktorá leží kúsok na juh od Austrálie.

Meteorit mal priemer 50 kilometrov a po dopade zanechal 500 kilometrov široký kráter. Kráter po meteorite v Mexiku spred 65 miliónov rokov, ktorý spôsobil vyhynutie dinosaurov, má priemer len desať kilometrov.

Kráter v Antarktíde je pozostatkom dosiaľ najväčšieho dopadu meteoritu na Zem. Vedcom umožňuje vysvetliť dve veľké záhady – prečo pred 250 miliónmi rokov prišlo k náhlemu zániku väčšiny života na planéte a ako vznikla Austrália.

„Dopad (meteoritu) na Wilkesovu zem je oveľa rozsiahlejší ako dopad, ktorý vyhubil dinosaury a pravdepodobne spôsobil v tom čase katastrofické škody,“ povedal pri prezentácii objavu Ralph von Frese, profesor geológie na Ohio State University.

Frese bol šéfom medzinárodného tímu vedcov z Ruska, Kórey a americkej NASA. Vedci našli kráter v Antarktíde satelitným meraním zmien v gravitačnom poli Zeme, ktoré porovnali s leteckým radarovým prieskumom. Objav prezentovali na stretnutí Americkej geofyzikálnej únie v Baltimore.

„Environmentálne zmeny, ktoré nasledovali po dopade, viedli k vzniku vysoko žieravého prostredia, v ktorom bolo veľmi ťažké prežiť. Preto možno predpokladať, že veľa živých organizmov v tom čase vyhynulo,“ uviedol Ralph von Frese.

Predpokladá sa, že katastrofa, ktorú spôsobil dopad meteoritu na Wilskesovu zem, zahubila 96 percent všetkých morských živočíchov a 70 percent suchozemských zvierat. Udalosť však vytvorila podmienky na vznik nových foriem života.

Okrem iného sa objavili archosaury, predchodcovia dinosaurov, ktorých dnešnými potomkami sú krokodíly a aligátory – uvádza dinosaurie súvislosti s dopadom meteoritu do Antarktídy denník The Times.

Archosaury sa čoskoro stali vládcami na Zemi. O ďalších 20 miliónov rokov sa z nich vyvinuli prvé dinosaury. Vládu na Zemi si dinosaury mohli upevniť aj pred 200 miliónmi rokov, keď sa odohralo ďalšie veľké vymieranie druhov. V priebehu ďalších miliónov rokov takmer každé zviera na planéte väčšie ako jeden meter bol dinosaurus.

To, čo dinosaurov priviedlo k vláde – dopad meteoritu, znamenalo aj ich záhubu. Stalo sa tak pred 65 miliónmi rokov.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku