Najtransparentnejšiu predvolebnú kampaň má SaS a PS/Spolu, najmenej Smer

Najtransparentnejšiu volebnú kampaň zatiaľ vedie strana SaS a koalícia PS/Spolu. Najmenej transparentnou je doteraz kampaň Smeru. Vyplýva to z hodnotenia Transparency International Slovensko (TIS). Odborníci sa pozreli na predvolebnú kampaň 12 preferenčne najsilnejších politických strán, ktoré kandidujú v parlamentných voľbách v roku 2020. Výsledky predstavili vo štvrtok na tlačovej konferencii.

05.12.2019 12:09 , aktualizované: 17:36
PS/Spolu kampaň bilboard 2020 voľby Foto: ,
Bilboard koalície strán PS/Spolu do parlamentných volieb 2020.
debata (49)

SaS a PS/Spolu boli podľa riaditeľa Transparency International Slovensko Gabriela Šípoša jediné, ktoré boli ochotné zverejniť majetkové priznania aj daňové priznania lídrov strán. „Všetky dôležité informácie zdieľali nielen s nami, ale aj s celou verejnosťou,“ povedal. Projektový koordinátor Ľuboš Kostelanský priblížil, že SaS má transparentný účet, kde je vidieť všetky položky detailne.

Transparency International skôr zverejnila, že Smer do kampane dala už 2,5 milióna eur. „K dnešnému dňu odtieklo z účtu jeden milión eur. Je to zďaleka najviac oproti všetkým ostatným stranám,“ podotkol Šípoš. Kostelanský hovorí, že Smer zvolil podobnú stratégiu ako v minulosti a peniaze posiela na účet „spriaznenej agentúry“. „Najviac peňazí odišlo do prostredia spoločnosti, ktorú vlastní hovorca strany Ján Mažgút,“ poznamenal Kostelanský. Transparency International to hodnotí ako „kamufláž“, aby kampaň nebolo vidno a verejná kontrola nebola možná.

Druhým najnetransparen­tnejší účet má Sme rodina. „Spolu tam sú tri výdavky. Jeden príspevok smeroval na neznámy účet. Nevieme komu Boris Kollár zaplatil za reklamu 35 000 eur,“ skonštatoval Kostelanský.

Najviac výdavkov má zatiaľ Smer. Na predvolebnú kampaň minul 956 000 eur. Za ním nasleduje koalícia PS/Spolu, ktorá do kampane vložila 644 000 eur a SaS s výdavkom 333 000 eur, uvádza TIS. Najmenej do kampane zatiaľ vložila strana Most-Híd, 34 000 eur, a hnutie KDH 31 000 eur.

„Je dôležité ako strany vedú súťaž o budúcu vládu. Máme za to, že strany, ktoré sú málo transparentné v kampani, tak budú netransparentné aj potom,“ uviedol Šípoš.

TIS hodnotila strany na základe transparentného účtu, pôvodu vlastných zdrojov, výdavkov pred oficiálnou kampaňou, organizácie a webovej stránky kampane. Zákonom stanovený limit predvolebnej kampane je tri milióny eur.

Smer sa ohradzuje voči TIS,za jej hodnotením vidí politickú motiváciu

Vládny Smer sa dôrazne ohradzuje voči vyjadreniam Transparency International Slovensko (TIS), podľa ktorej má strana Smer najmenej transparentné financovanie kampane.

„Kampaň strany Smer je plne transparentná, legálna a výdavky sú evidované na transparentnom účte. Riadime sa znením zákona a na rozdiel od pána Kisku nevedieme kampaň už rok pred voľbami cez občianske združenie a rovnako tak dodržíme zákonom stanovený limit výdavkov na volebnú kampaň,“ uviedol hovorca strany Ján Mažgút.

Tvrdenie TIS považuje strana za očividné zavádzanie. „A je s najväčšou pravdepodobnosťou politicky motivované a má slúžiť na zámerné poškodzovanie strany Smer,“ doplnil Mažgút.

Poukazuje na to, že do roku 2009 stála na čele TIS manželka predsedu strany Spolu Miroslava Beblavého, Emília Sičáková-Beblavá. „A od roku 2009 stále pôsobí ako programová riaditeľka tejto mimovládky, čo už samo osebe odoberá mimovládnej organizácii TIS objektivitu a nezávislosť vo vyjadreniach,“ uviedol Mažgút a pripomína, že TIS zaradila financovanie kampane koalície PS-Spolu na prvé miesto. „V tomto vidíme jasný konflikt záujmov,“ zdôraznil.

Mažgút zároveň dodáva, že ak sa chce TIS tváriť ako nezávislá organizácia, mala by grilovať predsedu strany Za ľudí Andreja Kisku, „ktorý dlhé mesiace pred vyhlásením parlamentných volieb viedol po celom Slovensku masívnu bilbordovú kampaň“. Táto kampaň bola podľa Smeru netransparentne financovaná cez občianske združenie Je nás viac. „Čo je jasným porušením zákona o volebnej kampani a združovaní občanov. Ostáva otáznym, či si Andrej Kiska tieto náklady vôbec zaráta do volebnej kampane. O takýchto skutočnostiach však TIS slovenskú spoločnosť neinformuje,“ podotkol Mažgút.

Smer hovorí v tejto súvislosti o účelovom konaní mimovládnej organizácie, ktorého cieľom má byť poškodenie Smeru pred blížiacimi sa parlamentnými voľbami. „A tak znížiť jej podporu medzi občanmi. V tomto prípade vidíme jasné politické angažovanie v neprospech strany Smer a rovnako tak vidíme zámerné prehliadanie netransparentnosti pri ostatných politických stranách,“ doplnil Mažgút.

TIS na štvrtkovej tlačovej konferencii informovala o tom, že podľa výsledkov jej hodnotenia vedie najtransparen­tnejšiu volebnú kampaň zatiaľ strana SaS a koalícia PS-Spolu. Najmenej transparentnou je doteraz kampaň Smeru. TIS sa pozrela na predvolebnú kampaň 12 preferenčne najsilnejších politických strán, ktoré kandidujú v parlamentných voľbách v roku 2020.

Smer podľa TIS dal do kampane už 2,5 milióna eur. Projektový koordinátor Ľuboš Kostelanský hovorí, že Smer zvolil podobnú stratégiu ako v minulosti a peniaze posiela na účet „spriaznenej agentúry“. „Najviac peňazí odišlo do prostredia spoločnosti, ktorú vlastní hovorca strany Ján Mažgút,“ poznamenal Kostelanský. TIS to hodnotí ako „kamufláž“, aby kampaň nebolo vidno a verejná kontrola nebola možná.

SaS hodnotenie TIS neprekvapilo, PS-Spolu si kladie vysoké nároky

Pre opozičnú stranu SaS je transparentné spravovanie financií v predvolebnej kampani samozrejmosťou. Mimoparlamentná koalícia Progresívne Slovensko (PS)-Spolu na jej financovanie kladie vysoké nároky. Uviedli to v reakcii na Transparency International Slovensko, podľa ktorej zatiaľ vedú najtransparen­tnejšiu kampaň.

SaS výsledok neprekvapil. „Tak ako spravujeme svoje financie, tak budeme spravovať aj tie verejné, poctivo a transparentne. Chceme, aby sa na Slovensku oplatilo pracovať, podnikať a žiť,“ uviedol predseda SaS Richard Sulík.

Líder mimoparlamentnej koalície PS/Spolu Michal Truban je presvedčený o tom, že Slovensko má na to byť modernou európskou a férovou krajinou. „My v PS/Spolu na seba a naše financovanie kladieme vysoké nároky, ktoré od nás ľudia očakávajú. Presne takto, férovo a transparentne, chceme riadiť aj krajinu,“ povedal Truban.

Facebook X.com 49 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Transparency International #financovanie kampane #parlamentné voľby 2020