V župných voľbách rozhodnú viac sympatie ako programy

Vo voľbách županov nezohrajú najdôležitejšiu úlohu ich programy. Mnohé sú všeobecné a ťažko sa v nich hľadajú konkrétne zámery.

24.10.2013 12:00
debata (13)

Voliči sa budú viac orientovať podľa sympatií, známosti a straníckej príslušnosti kandidátov. Volebná kampaň, ktorá sa včera oficiálne začala, bude hlavne o bilbordoch popri cestách a letákoch v schránkach domácností.

Sociológ Martin Slosiarik je presvedčený, že podľa programu sa bude orientovať výrazná menšina voličov. Pochybuje, že by ľudia program čítali a aktívne ho vyhľadávali. Nepredpokladá ani, že by kandidáti na županov celý volebný program distribuovali do domácností. Berú ho skôr ako povinnú jazdu.

Aj v Bratislavskom kraji stavili kandidáti na... Foto: Pravda, Ivan Majerský
kampan na zupne volby, billboard, bibord, Aj v Bratislavskom kraji stavili kandidáti na župana na bilbordy.

Podľa Slosiarika voliči sa budú rozhodovať hlavne podľa straníckej príslušnosti a na základe známosti kandidátov. „Buď som na očiach ľuďom, lebo som vo veľkej politike, alebo som známy v regióne,“ povedal o uvažovaní voličov sociológ. Podľa neho vo výhode budú kandidáti, ktorí sú županmi aj teraz, ak sa s nimi nespájajú nejaké zásadné prešľapy.

Aj sociológ Pavel Haulík usúdil, že kľúčové nebudú ani tak programy ako sympatie ku kandidátom. Podľa neho však nemožno zabúdať ani na kategóriu nezávislých kandidátov, ktorých ľudia silno vnímajú. Haulík vysvetlil, že programy ani nemôžu byť ucelené vzhľadom na zákonom dané kompetencie žúp. Preto aj voľnosť rozhodovania županov je obmedzená, keďže je stanovené, ako sa má väčšina výdavkov používať.

Pavol Frešo obhajuje stoličku šéfa v... Foto: Ivan Majerský, Pravda
kampan na zupne volby, billboard, bibord, Pavol Frešo obhajuje stoličku šéfa v bratislavskom VÚC.

Sami politici tiež hovoria, že program nemusí zohrať najpodstatnejšiu úlohu vo voľbách. Priznal to banskobystrický župan Vladimír Maňka. Podľa neho podobnú situáciu možno pozorovať aj pri parlamentných voľbách. Hoci program považuje za dôležitý, kandidáti by mali vedieť, o čom je vlastne práca župana. „Mnohí do toho idú, ale absolútne o tom netušia,“ mienil Maňka. Viacerí kandidáti na županov majú svoje osobné webové stránky, kde sú ich programy dostupné. Niektorí ich však ešte včera nemali zverejnené. Župan Maňka program zverejní dnes. Trnavský župan Tibor Mikuš vlastný web ani nemá.

Zrejme najkonkrétnejšie programy majú kandidáti na županov v Bratislavskom kraji. Doterajší župan Pavol Frešo z SDKÚ zverejnil 30 bodov svojho programu. Mieni vybaviť všetky školy v kraji interaktívnymi tabuľami, podporí projekt plavárne v Petržalke. Monika Flašíková-Beňová zo Smeru sa v programe zmieňuje o zriadení strednej odbornej školy v Malackách, o sociálnom príspevku pre seniorov s dôchodkom nižším ako 200 eur alebo o bezplatnej regionálnej doprave cez víkend.

Kým parlamentné voľby sú typické mítingami s priaznivcami, v župných voľbách tento jav už taký častý nie je. Župani, ktorí kandidujú opäť, ťažia zo svojej funkcie tým, že sa zúčastňujú na rôznych spoločenských podujatiach. Napríklad trnavský župan Tibor Mikuš odkázal, že osobné mítingy neplánuje, lebo s občanmi sa stretáva priebežne počas celého obdobia pri plnení pracovných povinností.

V Bratislavskom kraji sa kampaň javí najživšie. Mítingy majú plánované Daniel Krajcer zo strany NOVA i Monika Flašíková-Beňová. Na svojich weboch informujú, kde všade ich možno stretnúť. Na niektorých Beňovej mítingoch priaznivcom zahrá Moravanka, Senzus a skupina Lojzo. Sociológ Haulík aj v tejto súvislosti poznamenal, že v Bratislavskom kraji budú skutočné voľby a v ostatných župách to bude len hlasovanie.

Väčšinou však hlavnú kampaň bude možné pozorovať na bilbordoch. Okrem nich to budú ešte letáky v schránkach s niekoľkými základnými bodmi programu. Sociológ Martin Slosiarik si myslí, že každý by si na nich mal nájsť aj niečo konkrétne zo svojho okresu, keďže ide o regionálne voľby. Inak by to potenciálnych voličov nezaujalo.

Agentúry MVK aj Focus sa nechystajú počas volebnej kampane zverejňovať prieskumy. Šance kandidátov na županov tak môžu byť pre voličov záhadou. Agentúry to zdôvodňujú finančnou náročnosťou spojenou s prieskumami. Ak by mali byť reprezentatívne, v každom kraji by bolo vhodné osloviť zhruba 1 000 respondentov. Dohromady by tak anketári museli osloviť 8-tisíc ľudí. „Takéto prieskumy nie sme schopní zvládnuť na vlastné náklady,“ vysvetlil Slosiarik z agentúry Focus. To však neznamená, že agentúry prieskumy nerobia. Podľa Slosiarika ide o prieskumy pre konkrétnych klientov.

Čo najčastejšie ponúkajú kandidáti na županov

  • Hitom je budovanie cyklotrás.
  • Tradične sa hovorí o modernizácii a údržbe ciest druhej a tretej triedy, ktoré majú župy na starosti.
  • „Optimalizáciu“ siete stredných škôl a ich prepojenie na potreby regiónu a podnikateľov.
  • Kvalitnejšie služby zdravotníckych zariadení v pôsobnosti župy.
  • Podporu cestovného ruchu v regióne, spoluprácu s partnerskými regiónmi v susedných štátoch.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #voľby #VÚC #župan