Polícia koná v kauze odpadu pod obchvatom. Érsek: Budem rázny!

Od skorých ranných hodín je v Bratislave a okolí policajná razia. Informuje o tom na facebooku polícia. Razia mala súvisieť s podozreniami, že sa na stavbu obchvatu D4R7 používa kontaminovaná zemina. Potvrdila to polícia.

28.03.2019 08:41 , aktualizované: 19:32
debata (21)

Denník Pravda oslovil políciu či razia súvisí s obchvatom Bratislavy a navážaním odpadu pod samotnú cestu. Polícia odpovedala nasledovne: „Policajti Odboru kriminálnej polície Krajského riaditeľstva PZ v Bratislave realizujú od skorých ranných hodín na území Bratislavského kraja potrebné procesné úkony súvisiace s environmentálnou trestnou činnosťou. V rámci týchto úkonov sú vykonané viaceré prehliadky bytových ako aj nebytových priestorov, avšak s prihliadnutím na súčasný stav bližšie informácie poskytneme až keď to situácia vo vyšetrovaní umožní,“ informoval Michal Szeiff z Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave.

Práce sa nezastavili ako informovali niektoré média. Medzi Dunajskou Lužnou a Šamorínom sa na R7 stále nachádzajú aktívne stroje. Dnes tam prebiehali zemné práce a nákladiaky sypali kameň ako podkladový materiál.

Podľa informácií denníka Pravda sa však staviteľ obchvatu snaží na niektorých miestach ušetriť čo najviac na výstavbe. Požaduje nízke ceny násypového materiálu. Ten by sa na R7 musel dovážať z kameňolomov, ktoré nie sú blízko, čo by zvýšilo náklady. Ako násypový materiál sa má často používať štrk, aj keď kvalitnejší by bol lomový kameň. Problém je, že R7 sa stavia v území, kde nie je pevný podklad, keďže diaľnica vedie cez Žitný ostrov s kvalitnou pôdou prakticky bez kameňov.

Projekt D4/R7 vzniká zo súkromného kapitálu formou PPP projektu. Koncesionár zodpovedá za výstavbu a 30-ročnú prevádzku ciest, pričom od štátu získa ročné splátky ako platby za dostupnosť. Splácanie sa začína až v momente odovzdania ciest do užívania. Štát pôvodne očakával, že výstavba a 30 ročná prevádzka projektu D4/R7 si vyžiada sumu na úrovni 4,5 miliardy eur. V tendri nakoniec uspelo konzorcium Obchvat Nula vedené španielskou spoločnosťou Cintra, ktoré sa zaviazalo cesty postaviť a prevádzkovať len za 1,9 miliardy eur. Tomu zodpovedá aj snaha staviteľa ušetriť. Štát má po dokončení stavby ročne platiť 52,8 milióna eur.

Vývoz odpadu povolil Okresný úrad, upozornil aktivista a petržalský poslanec Dragun

Pri výstavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, zlyhali kontrolné mechanizmy štátu. Tvrdí to aktivista a miestny poslanec v bratislavskej Petržalke Miroslav Dragun. Poukazuje pritom na rozhodnutie Okresného úradu Bratislava z februára, ktorý vydal povolenie na vývoz stavebného odpadu na stavbu obchvatu. Úrad pritom podľa neho odmieta vydávať povolenia na výstavbu legálnych štrkovísk, z ktorých by sa čerpal materiál na výstavbu D4 a R7. Dragun o tom informoval vo štvrtok na tlačovom brífingu.

„Ten istý okresný úrad, ktorý ešte mesiac dozadu vydal povolenia na navážanie stavebného odpadu na teleso diaľnice, zároveň odmieta vydávať povolenia na výstavbu legálnych štrkovísk na tvorenie telesa diaľnice,“ upozornil. Vyzýva kompetentných, aby v tom urobili poriadok. Ak je snaha dostavať D4 a R7 v rozumnom čase, musí sa podľa neho obchvat stavať z kvalitných a bezpečných materiálov. „Nie zo stavebného odpadu, ktorý sa zavážal aj do chránených území európskeho významu. Podľa niektorých ochranárov z územia okolia Jarovského ramena dokonca zmizol orliak morský,“ povedal.

Verí, že štát teraz urobí poctivé merania v telese diaľnice. „Pokiaľ sa zistí, že diaľnica nespĺňa technické parametre, aby uniesla samotné teleso a vodiči by tam nemohli jazdiť bezpečne, dúfam, že prikážu konzorciu to prestavať,“ uviedol Dragun.

Denník Pravda už vlani v októbri v článku Razia NAKA pre kšefty s odpadom informovala, že polícia zadržala konateľa firmy, ktorá mala vyvážať kontaminovanú pôdu nielen na stavbu ciest, ale aj na skládku pri Moste pri Bratislave. Prehľadali vtedy rodinný dom v Limbachu aj skládku odpadu v Moste pri Bratislave.

Cieľom polície bol konateľ eseročky NDD Michal G.. Firma je podozrivá z toho, že na skládku v Moste pri Bratislave a aj pod obchvat D4 vyvážala nebezpečný odpad. Rodinný dom, kde konateľa polícia zadržala, je podľa obchodného registra sídlom spoločnosti, žije v ňom stopercentná spoločníčka firmy Kvetoslava I.

Ministerstvo je za dôkladné vyšetrenie

Ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov na stavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, stavebník ich bude musieť na vlastné náklady nahradiť a štát preto nebude za práce navyše nič platiť. Uviedlo to Ministerstvo dopravy a výstavby SR. „Ak nezávislý dozor toto zanedbal, tak vyvodím veľmi dôrazné dôsledky. Ide o Žitný ostrov. Ja som zo Žitného ostrova a o to viac mi záleží na tom, čo budú moji vnuci piť. Nie je nám jedno, čo sa vyváža pod diaľnice,“ vyhlásil minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). Štvrtková policajná akcia by podľa jeho slov nemala znamenať odklad pre celú stavbu D4 a R7, teraz to však nevie prejudikovať. „Na celej trase sa stavia. Ide o jeden úsek, ale bol by som rád, keby sa prekontroloval celý úsek,“ podotkol šéf rezortu dopravy.

Koncesionár projektu vo svojom stanovisku uviedol, že s políciou plne spolupracuje a kontamináciu vylúčil. „Koncesionár a Zhotoviteľ projektu používa pri výstavbe len materiály obstarávané od subdodávateľov, ktoré spĺňajú príslušné normy a certifikáty. Vylučujeme akúkoľvek kontamináciu pôdy alebo používanie materiálov, ktoré by mohli akýmkoľvek spôsobom ohroziť životné prostredie,“ uviedlo konzorcium Obchvat Nula.

VIDEO: TV Pravda začiatkom tohto týždňa zmonitorovala stav prác na šiestom moste cez Dunaj, ktorý bude súčasťou obchvatu. Stovky kubíkov betónu majú skončiť na dne Dunaja, aby sa vytvorili pätky dvoch pilierov. Premostiť sa má Dunaj aj veslárska dráha. Ako bude súmostie vyzerať, ako vznikajú piliere, koľko ich bude, čo sa na moste robí a aké obmedzenia sú s tým spojené sa dozviete vo videu.

Video
21 debata chyba
Viac na túto tému: #policajná razia #D4/R7