Inštruktorka lyžovania po tragédii na Kysuciach: Odísť z miesta nehody je neľudské, deje sa to však často

Slováci si pri lyžovaní často vypijú a na preplnených zjazdovkách sa snažia najazdiť čo najviac kilometrov, lebo zaplatili za drahý skipas. V konečnom dôsledku je však zodpovednosťou strediska kontrolovať, ako sa dodržiavajú pravidlá na ich zjazdovkách, hovorí Katarína Lacová, študentka fyzioterapie, ktorá šesť rokov pracovala ako inštruktorka lyžovania na Slovensku, vo Švajčiarsku a na Novom Zélande.

14.02.2023 13:59
Katarína Lacová Foto:
Katarína Lacová
debata (9)
VIDEO: Skipark vo Veľkej Rači pár dní po tragédii
Video
Reportáž z Kysúc

Slovenskom otriasla správa o osemročnom chlapcovi, ktorý neprežil zrážku s ďalším lyžiarom, ku ktorej došlo v piatok v zimnom stredisku Snowparadise vo Veľkej Rači. Sú podobné incidenty, zrážky lyžiarov, ktoré končia v nemocniciach, častou praxou na slovenských zjazdovkách?

Áno, zrážky lyžiarov sú časté a viacero prípadov končí zásahom horskej záchrannej služby a v nemocnici.

Čím to je? Sú lyžiari na našich zjazdovkách neohľaduplní, alebo nevedia dobre lyžovať?

Je to kombinácia viacerých faktorov. Lyžiari na Slovensku sú poväčšine samouci, často si počas lyžovačky dajú za pohárik. A tiež sa na preplnených zjazdovkách snažia najazdiť čo najviac kilometrov, keď už zaplatili za drahý skipas, a to potom vedie k ich neohľaduplnosti.

svah laliky Čítajte viac Malý Alex umrel po zrážke na lyžovačke. Na svahu s ním bol aj jeho brat

Máte pracovné skúsenosti aj zo zahraničných zjazdoviek. Ako to vyzerá tam, je lyžovanie bezpečnejšie, ľudia ohľaduplnejší?

Zameranie na bezpečnosť je rozhodne vyššie v zahraničí, viac sa v strediskách pripomínajú pravidlá bezpečnej jazdy, sú zvýšené kontroly. Na Novom Zélande sú pracovníci strediska, ktorých jedinou úlohou je kontrolovať, či ľudia dodržiavajú spomalenie rýchlosti v problematických úsekoch a či neohrozujú svojou jazdou ostatných lyžiarov a snowboardistov.

Ako táto kontrola prebieha? Majú radary ako policajti?

Nemajú radary, sú označení. Od oka hodnotia bezpečnosť jazdy lyžiarov, nakoľko v Bielom kódexe, ktorý platí celosvetovo, nie je spomínaná konkrétna rýchlosť, aká nesmie byť presiahnutá. Je na zhodnotení strediska, či lyžiar jazdí bezpečne.

Katarína Lacová (v strede) ako inštruktorka... Foto: archív Kataríny Lacovej
Katarína Lacová inštruktorka lyžovania Katarína Lacová (v strede) ako inštruktorka lyžovania na Novom Zélande.

Je lyžovanie na Novom Zélande drahší koníček, ako u nás?

V porovnaní s platmi na Novom Zélande by asi vyšiel lacnejšie.

A čo lyžovanie vo Švajčiarsku? V čom sú najväčšie rozdiely oproti slovenskej lyžovačke?

Stredisko Verbier, kde som učila, je obrovské, takže ľudia majú na výber množstvo zjazdoviek podľa ich schopností. Pokiaľ je niekto dobrý a rýchly lyžiar, nejazdí pomedzi malé deti na začiatočníckych zjazdovkách. Prehustenosť na svahoch je neporovnateľne nižsia a ľudia sú aj kvalitnejší lyžiari.

Dá sa to vôbec nejako riešiť, ak je človek na svahu a všimne si, že iný lyžiar nebezpečne lyžuje a ohrozuje druhých? Čo môže robiť?

Návštevník môže osloviť zamestnancov strediska a upozorniť, že sa takýto lyžiar nachádza na zjazdovkách. Vstupom do areálu sa človek zaväzuje dodržiavať Biely kódex strediska, takže pokiaľ ho porušuje nebezpečnou jazdou, mal by mu byť odobratý skipas.

Oščadnica lyžovanie Veľlká Rača Čítajte viac S kúpou skipasu sa zaväzujete aj dodržať 13 pravidiel. Ovládate Biely kódex?

Stredisko po nešťastnej udalosti apeluje na jazdcov, aby si prečítali znenie Bieleho kódexu, kde sú zásady bezpečného správania sa na zjazdových tratiach. Poznajú a dodržiavajú ho ľudia v praxi?

Ľudia možno tušia, že nejaký Biely kódex existuje, ale väčšinou nevedia, čo presne v ňom stojí. Strediská ho väčšinou len skryjú v zákutiach svojej webstránky a vyvesia jednu tabuľu pri predajnom okienku skipasov takže potom je to aj ich zodpovednosť, že si ho návštevníci nenaštudovali.

Napríklad keď ste učili, boli lyžiari vo výcviku o kódexe informovaní?

Je zodpovednosťou inštruktora neučiť len, ako správne lyžovať, ale aj to, ako sa bezpečne správať na zjazdovke. Aj ja som to vždy dospelým aj detským klientom pripomínala.

Chodili k vám na lekcie len úplní začiatočníci, či aj lyžiari, ktorí chceli „oprášiť“ kondičku?

Väčšinou sú to začiatočníci, ktorí na Slovensku využívajú služby inštruktora ale mávala som aj lekcie, kedy si chceli ľudia po rokoch nelyžovania pripomenúť techniku. Alebo prichádzali ľudia, ktorí mali na lyžiach nehodu a chceli sa zbaviť strachu.

Katarína Lacová Foto: archív Kataríny Lacovej
Katarína Lacová Katarína Lacová

Má význam, aby inštruktora využil aj človek, ktorý lyžuje už dlhšiu dobu?

Pokiaľ sa človek chce zlepšiť v lyžovaní, prípadne chce skúsiť nové veci, ako napríklad jazda vo voľnom teréne alebo v parku, najlepšia cesta je využiť služby profesionálneho inštruktora. Tiež by som odporúčala zájsť za inštruktorom aj v prípade, že sa človek cíti neistý, nemá jazdu dostatočne pod kontrolou alebo máva častejšie nehody.

V čom sa líši lekcia pre amatérov od lekcie pre skúsenejších lyžiarov?

Pri začiatočníkoch sa sústredíme na základnú techniku a nácvik jazdy na lanovke alebo vleku. Skúsenejší lyžiar prichádza do lyžiarskej školy väčšinou už s vlastnou predstavou toho, čo by chcel zdokonaliť alebo naučiť sa, takže sa zameriavame na konkrétnu vec.

Lyžiar, ktorý do chlapca narazil, sa po zrážke na mieste nenachádzal, neposkytol prvú pomoc. Ako to vnímate?

Odísť z miesta nehody je neľudské, nemorálne a neposkytnúť prvú pomoc aj trestné. Nanešťastie sa to deje často.

Čo by mal človek robiť, ak čo i len nešťastnou náhodou niekomu na svahu spôsobí úraz?

Vždy, ak som aj nebol na vine tej zrážky, sa treba uistiť, či je druhý človek v poriadku, či potrebuje s niečím pomôcť. Ľudia bývajú často po zrážke v šoku a nevedia hneď vyhodnotiť, či sa im niečo vážnejšie stalo, preto treba počkať, kým sa človek postaví a vie ísť sám ďalej predtým, ako odídem. Pokiaľ mám podozrenie, že prišlo k úrazu, treba hneď volať horskú záchrannú službu a zabezpečiť okolie tak, aby do zraneného napríklad už nikto iný nemohol naraziť, napríklad zapichnúť nad ním lyže do písmena X.

Podľa hovorcu Snowparadise Veľká Rača je tiež rizikom čoraz väčší výskyt skialpinistov na zjazdových tratiach, ktorí nedodržiavajú žiadne pravidlá. Čo si o tom myslíte?

Skialpinizmus sa stáva čoraz viac populárny a tento trend asi nezastavíme, preto by mali strediská hľadať spôsoby, ako regulovať skialpinistov na zjazdovkách tak, aby boli obidve strany spokojné. Ale v konečnom dôsledku je to zodpovednosť strediska kontrolovať dodržiavanie pravidiel na ich zjazdovkách.

Môže byť rizikovým faktorom aj počasie, stav snehu na zjazdovke, či „zahustenosť“ kop­ca?

Určite znížená viditeľnosť alebo zľadovatelá zjazdovka vedia prispieť k nehodovosti, ale podľa Bieleho kódexu je zodpovednosť lyžiara tomu prispôsobiť rýchlosť a štýl jazdy. A zahustenosť kopca je na zodpovednosti strediska, ktoré by malo buď regulovať počet predaných skipasov na deň a hlavne prispôsobiť šírku a počet zjazdoviek vysokej kapacite moderných lanoviek.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #lyžovanie #lyžovačka #Biely kódex