Skolabuje doprava na hraniciach s Ukrajinou? Autodopravcovia hrozia blokádou

Únia Autodopravcov Slovenska (UNAS) hrozí blokádou hraničného priechodu zo slovenskej strany pre ukrajinských dopravcov, ak Európska komisia (EK) nevráti vydávanie komerčných povolení na prepravu v rámci Európskej únie (EÚ). Uviedol to predseda UNAS Stanislav Skala s tým, že žiadajú Ministerstvo dopravy, aby sa začalo angažovať v EK a požiadalo o vrátenie týchto povolení pre ukrajinských dopravcov.

13.11.2023 13:26 , aktualizované: 16:49
SR Vyšné Nemecké doprava obmedzenia KEX Foto: ,
Kamióny prichádzajúce po diaľnici D1 v smere od Prešova stoja v kolóne na východnej hranici.
debata (4)

„Ak Európska komisia pre dopravu nedá tento súhlas pre ukrajinských dopravcov, tak UNAS je ochotná okamžite podporiť na hraniciach poľských dopravcov a zablokuje zo slovenskej strany hraničný prechod pre ukrajinských dopravcov,“ uviedol Skala.

Kolóna kamiónov od hraničného priechodu Vyšné...
Kolóna kamiónov od hraničného priechodu Vyšné...
+8Kolóna kamiónov od hraničného priechodu Vyšné...

Autodopravcovia by tak boli ochotní pridať sa k poľským vodičom kamiónov, ktorí od pondelka (6. 11.) blokovali poľsko-ukrajinské hranice. UNAS pripomenula, že nesúhlasí s nariadením EK, ktorá po invázii ruských vojsk na Ukrajinu zrušila vydávanie povolení pre ukrajinských dopravcov na vstup do EÚ.

Únia tiež upozornila na to, že síce EÚ zrušila povolenia pre ukrajinských dopravcov, avšak nedoriešila situáciu na ukrajinskej strane. „Dopravcovia sa musia dopredu hlásiť na prejazd cez hraničný prechod na ukrajinskú stranu,“ doplnil výhrady Skala.

Kolóna kamiónov na východnej hranici
Video

Pre nárast nákladnej dopravy bol v nedeľu v noci (12. 11.) obmedzený presun kamiónovej dopravy na východnej hranici Slovenska. Kolóny sa vytvárali nielen pred hraničným priechodom Vyšné Nemecké, ale aj v prihraničných oblastiach.

Na problémy spojené s uvoľnením pravidiel a podmienok pre ukrajinských dopravcov po vypuknutí vojny na Ukrajine upozornilo minulý týždeň aj Združenie cestných dopravcov Slovenskej republiky ČESMAD Slovakia. Tiež vyzývali, aby boli zavedené naspäť pravidlá podľa medzinárodných zmlúv a vykonávali sa kontroly udelených povolení pre komerčné prepravy, s výnimkou humanitárnych a charitatívnych prepráv.

poľsko Čítajte viac 20-tisíc vozidiel a 40-kilometrové kolóny. Štrajk ochromil poľsko-ukrajinské hranice

Rezort dopravy reagoval, že vzniknutú situáciu vníma a spolupracuje s rezortmi vnútra a financií na príprave spoločnej akcie, ktorej súčasťou budú kontroly jednotlivých vozidiel stojacich pred hraničným priechodom Vyšné Nemecké.

„Momentálne platí dohoda v rámci celej Európskej únie o tom, že povolenky sa nevyžadujú, a to až do 30. júna 2024. Začiatkom decembra bude v Bruseli Rada ministrov, kde minister dopravy navrhne prehodnotenie tohto rozhodnutia. Masívny nárast počtu prepráv na území Európskej únie ukrajinskými dopravcami je na úkor európskych dopravcov, čo negatívne vplýva na hospodárstvo Európskej únie,“ uviedlo Ministerstvo dopravy SR.

Poľskí vodiči kamiónov od pondelka (6. 11.) blokujú na protest proti liberalizácii pravidiel EÚ pre ukrajinských vodičov poľsko-ukrajinské hraničné priechody. Požadujú zavedenie komerčných povolení pre ukrajinské firmy s výnimkou tých, ktoré prevážajú humanitárnu pomoc a vojenskú výzbroj. Žiadajú tiež pozastavenie povolení na prevádzku pre firmy, ktoré vznikli po vypuknutí vojny na Ukrajine.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #blokáda #Ukrajina #Únia autodopravcov Slovenska #vojna na Ukrajine