Slovensko si v USA oficiálne prevzalo prvé dve stíhacie lietadlá F-16. Odovzdávací ceremoniál sa uskutočnil vo fabrike spoločnosti Lockheed Martin v americkom Greenville v Južnej Karolíne za účasti ministra obrany Roberta Kaliňáka (Smer). Obe lietadlá budú pred príletom na Slovensko využívané v USA na výcvik slovenských technikov.
Ministerstvo obrany aktuálne hľadá dočasné stanovištia F-16, pričom prvé z „bojových sokolov“ by mali na Slovensko prísť do konca júna. Na ich pristátie však zatiaľ nie je pripravené vojenské letisko v Sliači, a preto vláda zvažuje alternatívne možnosti. Rezort pod vedením ministra obrany Roberta Kaliňáka (Smer) už dlhšie hovorí o umiestnení nových lietadiel na vojenskej základni v Kuchyni. Tá však nedisponuje priestormi vhodnými pre prevádzku moderných stíhačiek. Za 14 taktických nadzvukových stíhacích lietadiel F-16 Block 70/72 zaplatilo Slovensko v prvej fáze 1,58 miliardy eur. Obchod schválila koaličná vláda Smeru, Mosta-Hídu a SNS ešte v júli 2018. Nákup presadila SNS.
Čítajte viac Kaliňák prevzal prvé dve stíhačky F-16 pre slovenskú armádu. Stroje zostávajú v USA na kontrolný výcvikPresun F-16 na Kuchyňu, aj keď dočasný, je potrebné prekonzultovať so spojencami v rámci Severoatlantickej aliancie, upozorňoval bývalý minister obrany z úradníckej vlády Martin Sklenár. Flotila stíhačiek je totiž dôležitým bojovým prvkom na východnej hranici NATO. „So spojencami z NATO o našich krokoch diskutujeme a úzko ich s nimi koordinujeme v záujme zabezpečenia národnej a kolektívnej bezpečnosti,” ubezpečil rezort v stanovisku pre Pravdu.
Vedenie rezortu chce situáciu vyriešiť tak, že lietadlá by až do ukončenia stavebných prác na Sliači mohli parkovať v mobilných hangároch. Obranný rezort ich momentálne obstaráva za sumu 4,3 milióna eur bez DPH a celkovo chce nakúpiť päť hangárov. Tri z nich majú slúžiť na státie stíhačiek, ďalšie dva kusy budú určené na údržbu a opravy leteckej techniky, spomína sa v podkladoch k tendru. „Hangár musí zabezpečiť bezpečné a bezproblémové umiestnenie minimálne jedného lietadla F-16 alebo vrtuľníka UH-60 Black Hawk,” popisuje rezort predmet obstarávania.
Prísne požiadavky
Hoci ministerstvo chce nakúpiť dva rôzne typy hangárov, teda jeden na státie F-16 a druhý na servisné práce, zvonku by mali všetky vyzerať podobne. „Rovnaký typ a tvar mobilných hangárov je výhodou z hľadiska ich maskovania, a to z dôvodu, že na pohľad nebude rozlíšiteľné, aké vnútorné vybavenie sa v mobilnom hangári nachádza,” argumentuje ministerstvo. Pri obstarávaní hangárov ide o typ štandardne zavedený v NATO, žiadna ďalšia ich certifikácia nie je potrebná,“ doplnil rezort.
Výcvik slovenských pilotov na stíhačkách F-16 prebieha v rámci 162. krídla národnej gardy štátu Arizona na letisku Tucson.
Problém na základni v Kuchyni by nemal nastať ani s personálom, ktorý sa má o moderné americké stíhačky postarať. „Na obsluhu lietadiel F-16 je už školený letecký a technický personál, ktorý rovnako ako ostatní profesionálni vojaci je nasadený na plnenie úloh v rôznych dislokáciách podľa potrieb ozbrojených síl. Vzhľadom na to, že letisko Kuchyňa už v minulosti bolo plnohodnotnou leteckou základňou, disponuje dostatočnou infraštruktúrou na plnenie stanovených úloh,” odkázalo tlačové oddelenie ministerstva.
Ďalej obstarávateľ popisuje technické požiadavky, ktoré by mal každý z dvoch typov hangárov spĺňať. Dodávaný tovar totiž má byť novovyrobený, mal by mať ľahkú hliníkovú konštrukciu a elektrické ovládateľné škrupinové dvere, ktoré sa majú otvárať počas doby maximálne sto sekúnd. V podkladoch sa určuje aj farba vonkajšieho plášťa hangárov. Mobilné domovy pre stíhačky majú byť odolné voči nárazom vetra s rýchlosťou od 35 metrov za sekundu, mať klimatizáciu s reguláciou teploty v rozsahu od –10 do +50 stupňov Celzia a majú byť použiteľné v nadmorskej výške do dvetisíc metrov.
Hangáre tiež musia spĺňať podmienku, že ich montáž je možná bez použitia strojov alebo žeriavov a nepotrvá viac ako 36 hodín. Životnosť hangárov má byť minimálne 15 rokov a predávajúci ich musí nielen dodať, ale aj zabezpečiť školenie obslužného technického personálu. Okrem toho by mal uchádzač garantovať servis a dodávky príslušenstva počas celej doby životnosti hangárov.
Slúžiť budú aj pre vrtuľníky
Požiadavky ministerstva obrany vyzerajú na prvý pohľad až príliš prísne, najmä vzhľadom na to, že ide len o dočasné stanovište pre americké stíhačky. Kaliňákov rezort však argumentuje, že má s nimi plány aj po tom, čo F-16 budú mať stále umiestnenie v Sliači. „Nákup ľahkých mobilných hangárov nie je podmienený len ich dočasným použitím pre potreby lietadiel F-16. Ich použitie, ako slovo mobilný v názve napovedá, je širšie aj pre ostatné typy leteckej techniky,” reagoval rezort.
V zákazke sa totiž spomína, že hangáre by mali v prípade potreby slúžiť aj pre vrtuľníky Black Hawk, ktorých má Slovensko mať deväť kusov. Avšak platí, že aj tieto stroje majú určenú základňu pre stálu dislokáciu; tou je areál 51. krídla Ozbrojených síl SR v Prešove. Rovnako je však v rekonštrukcii, ktorá by mala byť dokončená tento rok.
Ministerstvo obrany má s mobilnými hangármi aj iné plány. V stanovisku totiž hovorí o ich používaní pri vykonaní tzv. letiskového manévru – čiže dočasného pôsobenia leteckej techniky mimo miesta svojej stálej dislokácie v prípade vedenia reálnej bojovej činnosti.
Okrem toho minister Kaliňák pripustil, že Slovensko objedná viac amerických stíhačiek F-16. „Môže prísť k diskusii o posilnení krídla v rámci F-16. Zo štrnástich možno na osemnásť,” uviedol. Kým v Sliači ráta s umiestnením pôvodného počtu stíhačiek, mobilné hangáre by tak mohli slúžiť ako dočasný domov pre ďalšie stíhačky. Zvýšenie počtu bojových lietadiel by však znamenalo navýšenie výdavkov pre rezort obrany a štátny rozpočet. Pôvodný kontrakt na 14 stíhačiek F-16 bol v sume 1,6 miliardy dolárov. Nákup ešte štyroch kusov by mal stať 300 až 400 miliónov eur.
Hangáre budú neskôr, než stíhačky
Ďalším otáznikom v tendri sú časové lehoty. Ministerstvo totiž vyhlásilo súťaž v polovici februára a ponuky prijíma do polovice marca. Úspešného uchádzača by mal rezort vyhodnotiť v apríli a následne podpísať kúpnu zmluvu. Tá však ráta s termínom dodania hangárov v priebehu nasledujúcich ôsmich mesiacov, teda až do konca roka 2024. Prvé tri kusy F-16 by mali byť pritom na Slovensku o pol roka skôr. Prvé tri lietadlá F-16 Block 70 budú dodané na Slovensko v prvej polovici roka 2024, zvyšných 11 kusov bude dodaných v druhom polroku 2025, tvrdí ministerstvo.
Ešte pred mesiacom Kaliňákov rezort zvažoval možnosť, že slovenské stíhačky zostanú u výrobcu v Spojených štátoch až do dokončenia prác na letisku v Sliači, teda do roku 2026. Zaobstaranie mobilných hangárov pre letisko v Kuchyni však svedčí o tom, že tento plán v hre už nie je.
Základným však zostava plán, podľa ktorého flotila stíhačiek F-16 by mala byť trvale umiestnená na vojenskom letisku v Sliači. To je v rekonštrukcii už niekoľko rokov. Výstavba novej infraštruktúry vychádza takmer na dvesto miliónov eur a mala byť dokončená koncom roka 2022, tento termín sľuboval v roku 2019 vtedajší minister obrany Peter Gajdoš (nominant SNS). Zámer obnovy však existoval iba na papieri, Gajdošov nástupca Jaroslav Naď (najprv OĽaNO, dnes Demokrati) ho zrušil a v roku 2020 nariadil vypracovať nový, ktorý by spĺňal požiadavky výrobcu na bezpečnú prevádzku F-16. Nový projekt nielen zvýšil cenu modernizácie takmer trojnásobne, ale významne oddialil aj jej dokončenie. S tým, že Sliač nebude pripravený na prílet F-16, rátala ešte vláda Eduarda Hegera.
Čítajte viac Dve stíhačky, nula letísk. Rekonštrukcia Sliača sa posúva, F-16 môžu zostať v USA do roku 2026V súčasnosti sú plne obnovené len hangáre na parkovanie a obsluhu lietadiel. Ďalej však treba na Sliači vybudovať nové a rozšíriť existujúce rolovacie dráhy, stojiská lietadiel, vybudovať tiež vstup na letisko z obce Sielnica a obnoviť priestory pre integrovaný systém protivzdušnej obrany NATO, tzv. NATINAMDS. Väčšina z týchto prác ešte ani nebola rozbehnutá. Rezort obrany verí, že obnovu letiska Sliač sa podarí finalizovať do konca roka 2025.
„Slovenská republika musí čo najskôr zabezpečiť vlastnú ochranu vzdušného priestoru, v dôsledku darovania MiG-29, S-300 a KUB. MO SR preto hľadá všetky možné riešenia tejto situácie a najvyhovujúcejšie z nich promptne implementuje,“ potvrdil rezort v stanovisku. Zatiaľ slovenský vzdušný priestor strážia spojenci z NATO. Ochranu neba zabezpečujú Maďarsko, Nemecko, Česko a Poľsko. Dohoda však platí len do konca tohto roka a vláda plánuje obnoviť vlastnú spôsobilosť ochrany vzdušného priestoru už v roku 2025.