Na Trnavskom mýte pokračuje rekonštrukcia aj chaos

Rekonštrukcia podchodu na Trnavskom mýte vstúpila do poslednej fázy. Vstup do podchodu od Novej tržnice je od nedele opäť otvorený. Rovnako aj nástupištia električiek smerom do Ružinova a Nového mesta. Ľudia však stále prechádzajú cez cestu pri tržnici a riskujú tak životy. Zabrániť im v tom má plot.

10.04.2018 17:00
SR Bratislava Trnavské mýto podchod... Foto: ,
Na snímke aktuálny stav rekonštrukcie podchodu na Trnavskom mýte v Bratislave.
debata (3)

Cestujúca verejnosť sa musí pripraviť v podchode na Trnavskom mýte na nové obmedzenia a obchádzkové trasy. Uzatvorili východ k Istropolisu, východ na Vajnorskú a čiastočne aj východ k nákupnému centru Central.

Počas predchádzajúcej fázy rekonštrukcie uzavreli podchod od tržnice a tabule ľudí nasmerovali na neúmerne dlhú obchádzku. Chodci si vo veľkej miere začali cestu skracovať cez vozovku. V čase špičky tam na bezpečnosť dozerali policajti. Rekonštrukcia vstúpila do novej fázy a od nedele sú podchod od Novej tržnice a dve nástupištia električiek do Ružinova a Nového Mesta opäť otvorené. Novomestský starosta Rudolf Kusý po ukončení prvej fázy podpísal predčasné využívanie zrekonštruovanej časti podchodu.

zväčšiť Situácia na Trnavskom mýte. Plot, ktorý má... Foto: Viera Hebertová, Pravda
DSC 0388 Situácia na Trnavskom mýte. Plot, ktorý má zabrániť prebiehaniu ľudí cez vozovku, sa stal terčom kritiky.

Tento raz čelí vedenie mesta kritike za plot, ktorý osadilo na nástupišti električiek s cieľom zabrániť chodcom v prechode cez vozovku, čo jednoznačne nedokáže. Policajti sú na mieste opäť. Teraz však posielajú chodcov na obchádzkovú trasu či do podchodu a vystríhajú ich pred pokutou.

Napriek opakujúcim sa nebezpečným situáciám od začiatku rekonštrukcie podchodu nedošlo na tejto križovatke k dopravnej nehode s účasťou chodca. „Počas prebiehajúcej rekonštrukcie policajti Krajského riaditeľstva PZ v Bratislave doposiaľ chodcov len upozorňovali a neukladali pokuty. Avšak z dôvodu zaznamenanej pretrvávajúcej nedisciplinovanosti chodcov a ich arogancie voči prítomným hliadkam Policajného zboru pristúpia policajti v prípade porušenia ustanovení zákona o cestnej premávke k represívnym opatreniam, v rámci ktorých budú chodcov sankcionovať,“ informovala Lucia Mihalíková za Krajský dopravný inšpektorát Krajského riaditeľstva PZ v Bratislave. Pokuta pre chodcov sa môže vyšplhať až na sto eur.

zväčšiť Situácia na Trnavskom mýte. Mnoho ľudí nevie,... Foto: Viera Hebertová, Pravda
DSC 0377 Situácia na Trnavskom mýte. Mnoho ľudí nevie, že podchod od tržnice je už otvorený.

Náčelník Mestskej polície Bratislavy Ivan Lechner nevidí dôvod, aby ľudia stále prebiehali cez cestu. „Dôvod je len lenivosť. Sami sme asistovali chodcom, aby sme im uľahčili prechod. V súčasnej dobe je iná situácia. Chodci to však nerešpektujú a tvrdohlavo riskujú nielen svoje zdravie a život,“ dodal Lechner.

Podľa primátora Iva Nesrovnala zvolili dočasné obmedzenia pre chodcov po konzultácii s dopravnými inžiniermi a policajtmi. „S cieľom zabezpečiť čo najväčšiu možnú ochranu pre užívateľov podchodu boli vybrané alternatívne trasy, na ktorých sa zhodli odborníci z dopravy, Dopravného podniku Bratislavy, Mestskej polície a Krajského dopravného inšpektorátu. Trasy boli zároveň odsúhlasené Operatívnou komisiou pre určovanie dopravných značiek a dopravných zariadení magistrátu,“ informoval primátor.

zväčšiť Situácia na Trnavskom mýte. Chodci si skracujú... Foto: Viera Hebertová, Pravda
DSC 0379 Situácia na Trnavskom mýte. Chodci si skracujú cestu cez vozovku. Mnohí nevedia, že podchod pri tržnici je už otvorený. Na prvý pohľad to totiž vôbec nie je vidno.

Podľa urbanistu Adriana Gubča, ktorý spoluzakladal projekt Bratislava YIMBY, je práve na riešení prestupov a obchádzkových trás v prípade rekonštrukcie podchodu na Trnavskom mýte vidno „rozpor medzi nárokmi vyplývajúcimi z technických a bezpečnostných noriem a ich rigidneho dodržiavania, a logikou či zdravým rozumom,“ uviedol Gubčo.

Ako dodal, ľudia si automaticky volia najprirodzenejšiu cestu a na to by mala projekcia reagovať. „Nie tvorbou bariér a obchádzok, ktoré cestu dlhú 250 metrov natiahnu na takmer jeden kilometer, ale práve naopak, čo najväčším uľahčením pešieho pohybu, a to aj na úkor individuálnej automobilovej dopravy. Takýto postup sa bežne aplikuje v mestách, ktoré možno nazvať „smart“ a ku ktorým by sa Bratislava, slovami vedenia mesta, rada zaradila,“ povedal Gubčo.

„Bohužiaľ, najnovší krok mesta v podobe osadenia zbytočného plota je ospravedlniteľný pred legislatívou, ale nie pred akýmikoľvek snahami o kvalitnejšie a priateľskejšie mesto pre ľudí,“ dodal odborník.

zväčšiť
trnavske obchadzka

Rekonštrukcia ide do finále

Dobrou správou je, že rekonštrukcia podchodu pokračuje podľa harmonogramu a kompletne vynovený by mal byť v lete. V podchode zrekonštruovali dve nástupištia električiek, kde pribudli nové eskalátory a vstup Nová tržnica, kde pribudol aj výťah a nový prístrešok navrhnutý architektom Ivanom Kubíkom. Renováciou prešli aj schodiská a steny dostali nový obklad. Zároveň vymenili zberné žľaby a kanalizáciu na odčerpávanie havarijných šácht v podchode.

Vo videu informuje primátor Ivo Nesrovnal:

„Aktuálne sa bude pracovať na vstupoch od Istropolisu, z Vajnorskej a od nákupného centra, kde budú demolovať existujúce prístrešky a osádzať nové. Zároveň pribudnú nové eskalátory, výťahy a realizovať sa budú aj opravy povrchov. V interiéri sa bude ďalej celoplošne opravovať dlažba, stropy a osadenie svietidiel. Dokončovať sa bude aj kanalizácia, vzduchotechnika, chladenie, ako aj obchodné priestory,“ informoval Slavomír Jankovič za investora Immocap Group.

Podrobné informácie o priebehu rekonštrukcie nájdete na stránke www.trnavskemyto.sk.

Vo videu informuje Slavomír Jankovič z Immocap Group:

Nájom na 15 rokov

Podchod, ktorým denne prejde okolo 30-tisíc ľudí, bol dlhodobo zanedbaný. Kozmetické úpravy napr. tie pred hokejovým šampionátom dlho nevydržali. Napokon sa mesto dohodlo s developerom neďalekého projektu Central a už aj spolumajiteľom Domu odborov Istropolis. Spoločnosť Immocap na opravu podchodu vynaloží dva a pol milióna eur, hlavné mesto investuje 1,2 milióna. Mesto so spoločnosťou podpísalo zmluvu na prenájom podchodu za jedno euro na 15 rokov s možnosťou opcie na ďalších päť rokov.

Situácia na Trnavskom mýte. Plot, ktorý má...
Zľava: Obchodný riaditeľ spoločnosti Immocap...
+22Na snímke aktuálny stav rekonštrukcie podchodu...

Revitalizácia a nové prevádzky podľa urbanistu a spoluzakladateľa projektu Bratislava YIMBY Adriana Gubča zaručia istú formu sociálnej kontroly a dohľadu nad priestorom, čo by mohlo zamedziť jeho ničeniu. Upozorňuje však aj na prístup, ktorý je dnes už bežný vo svetových metropolách. „Nové prístupy smerujú k odbúravaniu povrchových bariér a eliminácii podchodov, nadchodov a akýchkoľvek masívnych prekážok v pešom či cyklistickom pohybe. Mám obavu, či sa súčasnou obnovou a prenajatím podchodu na 15 rokov na dlhú dobu nezamedzilo akýmkoľvek snahám o komplexnejšie pretransformovanie podoby Trnavského mýta, ktoré je napriek obrovskej koncentrácii ľudí jedným z najmenej príjemných verejných priestranstiev v Bratislave,“ myslí si Gubčo.

Úpravy na povrchu

K lepšiemu sa mení aj okolie Trnavského mýta. „Vybudovali sme bezbariérový prístup k električkovým nástupištiam od zastávky MHD Krížna – Levická. V celom priestore boli zároveň vybudované nové asfaltové povrchy chodníkov od križovatky Krížna – Levická k OC Central či oprava chodníka z podchodu Trnavská – Vajnorská,“ informoval primátor.

Mesto čaká oprava povrchu chodníka od nemocnice ŽSR až po vstup do Tržnice a oprava chodníka od Kukučínovej po vstup do Istropolisu. Súčasne sa podľa Nesrovnala bude realizovať aj oprava, náter a výmena zábradlí v celom priestore Trnavského mýta a osadenie nových odpadkových košov.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Trnavské mýto #rekonštrukcia podchodu