VIDEO: Ako sa bude v Petržalke parkovať po novom? Dozviete sa vo videu TV Pravda.
To sa postupne napĺňa. Každý Petržalčan bude môcť bezplatne parkovať v celej Petržalke 24 hodín denne sedem dní v týždni, no mimobratislavskí budú musieť za parkovanie na vyznačených miestach zaplatiť.
„Parkovanie je v Petržalke dlhodobý problém a naším cieľom je postupne ho vyriešiť tak, aby mali prednosť Petržalčania,“ povedal Hrčka. Cieľom zavedenia dočasného parkovania áut počas prechodného obdobia na území Petržalky je podľa neho regulácia parkovania v mieste bydliska, bezpečnejšie chodníky či viac obyvateľov prihlásených na trvalý pobyt v Petržalke, ktorých má motivovať prihlásiť sa spomínané zvýhodňovanie Petržalčanov. Ľuďom v podnájmoch Petržalka umožní dať si trvalý pobyt na miestnom úrade.
Ľudia s trvalým pobytom mimo Petržalky budú od šiestej hodiny večer do ôsmej hodiny ráno (mimo víkendu) platiť jedno euro za každú začatú hodinu parkovania. Parkovanie od siedmej večer do ôsmej ráno ich tak vyjde na 13 eur a za 5-dňový pracovný týždeň takto zaplatia 65 eur. Miesta budú vyznačené modrým vodorovným dopravným značením a parkoviská budú vyznačené vstupnou značkou, ktorá okrem klasickej dopravnej značky parkoviska obsahuje dodatkovú tabuľu označenú hodinami. Biele dopravné značenie ostáva na bezplatných miestach, teda v starom systéme.
V čase od ôsmej hodiny ráno do šiestej večer budú môcť všetci parkovať zadarmo, no budú sa musieť zaregistrovať do príslušnej aplikácie. Zaregistrovať sa do parkovacieho systému však budú musieť aj Petržalčania, a to buď elektronicky, alebo osobne vyplnením formulára.
Celý systém by mal byť digitalizovaný. Petržalka podľa Hrčku vyhradila peniaze na posilnenie Mestskej polície a chce kúpiť aj väčšie množstvo „papúč“. Na začiatku však mestská časť plánuje začať dohováraním, no pri opakovanom porušovaní prídu sankcie či odtiahnutie vozidla.
Pilotný parkovací systém bude od novembra platiť v miestnej časti Dvory, no postupne bude zavedený na území celej Petržalky. Práve časť Dvory je podľa Hrčku nárazníková k Starému Mestu a tiež sa tu nachádza Digitalpark, Aupark či Incheba, kde býva problém nielen s nočným, ale aj s denným parkovaním. Do prvej polovice budúceho roka by mal byť parkovací systém zavedený v celej Petržalke, najprv však na vybraných parkoviskách.
„Veríme, že začiatkom roka 2021 budeme vedieť mestu odovzdať 80 až 90 percent vyznačených a zaregulovaných parkovacích miest,“ dodal Hrčka. V prvej etape budú vyznačené dočasné parkovacie miesta na parkoviskách, v ďalších etapách sa pridajú aj kolmé parkovacie miesta a tiež parkovacie miesta pri cestách.
Zavedenie nového parkovacieho systému podporil aj primátor hlavného Mesta Matúš Vallo. „Som rád, že práve najväčšia mestská časť spúšťa ako prvá pilotný parkovací systém a budeme tak môcť spoločne získať dostatok dát o pohybe áut, ich obrátkovosti a počte parkujúcich áut počas dňa a noci na území Petržalky,“ uviedol Vallo. Ďalšími mestskými časťami, ktoré sa k pilotnej parkovacej politike pripoja, budú podľa Valla Nové Mesto a Ružinov.
Podmienkou na spustenie tohto pilotného programu je však schválenie miestneho všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní motorových vozidiel. Mestská časť ho zverejnila na svojej webovej stránke a verejnosť ho tak môže pripomienkovať. Návrh by mali následne schvaľovať v septembri petržalskí poslanci na rokovaní miestneho zastupiteľstva.
Vallo v rámci parkovacej politiky pre celú Bratislavu od roku 2021 počíta s poplatkom za ročnú parkovaciu kartu pre rezidentov v sume 49 eur za prvé auto a 150 eur za druhé auto. Cezpoľní majú platiť hodinové parkovné. Pribudnúť majú dovtedy záchytné parkoviská. Je obava, že ide len o novú daň, situácia s parkovaním sa nezlepší a ľudia budú ešte aj platiť.
Informácie z agentúr sme nahradili redakčným článkom.