V rokoch 2018 až 2020 sa mestu Prešov podarilo zrealizovať výstavbu dlhoočakávanej Cykloželezničky z Prešova až do rekreačnej oblasti Sigord. Vybudovaný úsek cyklistickej komunikácie s asfaltovým povrchom je s dvomi jazdnými pruhmi vhodný aj pre korčuliarov. Je dlhý 6,5 km a široký tri metre.
Cykloželeznička kopíruje trasu bývalej lesnej, neskôr tzv. Pionierskej železnice a prepojila mesto Prešov s blízkou rekreačnou oblasťou Sigord. V Prešove sa táto cyklocesta začína v mestskej časti Solivar a cyklistov nasmeruje cez Dulovu Ves a Kokošovce k rekreačnej oblasti Sigord. Cyklistom sa tak otvára pohodlné a hlavne bezpečné cestovanie za objavovaním Slanských vrchov, s nádhernými výhľadmi na náš kraj.
Slávnostné otvorenie cyklochodníka sprevádzal pestrý program pre celú rodinu. Na štyroch stanovištiach sa deti od známych osobností z histórie dozvedeli veľa zaujímavostí o lokalite, ktorou prechádza nová Cykloželeznička a na každom stanovišti zbierali pečiatky, za ktoré dostali malú pozornosť. V rámci kultúrneho programu vystúpila speváčka Katka Koščová a hudobné zoskupenie Cyklišťanka.
Čítajte viac Prešov vyhral súdny spor s projektantom cykloželezničkySúčasťou Cykloželezničky sú aj odstavné plochy na bicykle so stojanmi na ich uloženie, lavičky s odpadkovými košmi a lemujú ju informačné tabule.
Celkové náklady na výstavbu predstavovali viac ako 1,7 milióna eur s DPH, z toho výška nenávratného finančného príspevku z eurofondov bola v objeme takmer 1,2 milióna eur.
Projekt Cykloželeznička je inšpirovaný európskym typom projektov From-rails-to-trails, zmenou bývalých železničiek – lesných, úzkokoľajných či obslužných na cyklistické cestičky alebo cykloturistické trasy.
Iniciátorom projektu Cykloželeznička je Sigordská spoločnosť, ktorej členskými obcami sú Zlatá Baňa, Kokošovce, Dulova Ves, Ruská Nová Ves, Abranovce, Záborské, Teriakovce, Tuhriná, Červenica a mesto Prešov. Ich prvým spoločným počinom bola práve myšlienka obnovenia trasy bývalej lesnej železničky vo forme samostatnej cyklistickej cesty vedenej mimo cestnej komunikácie. Prvé zdroje na spracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie spoločnosť získala z prostriedkov predvstupových fondov Phare v roku 2005.