Chystá sa unikátny projekt. Vodíková loď na Ružíne

Na východe Slovenska chce Košický samosprávny kraj (KSK) pokračovať v aktivitách, ktorých cieľom je plnohodnotné využívanie zelených foriem energie.

03.08.2022 14:00
elektrická loď Harta Foto:
Elektrická loď premávajúca na priehrade Slezská Harta na Morave. Poháňajú ju lítiové batérie doplnené solárnymi panelmi.
debata (3)

Po vodíkových autách a bicykloch chce čoskoro predstaviť verejnosti vodíkovú loď, ktorá by brázdila vody Ružínskej priehrady. Inšpirácia prišla z Česka. Aj to bol dôvod podpísať memorandum o spolupráci s Moravsko-sliezskym krajom. Vzájomná pomoc sa bude týkať hlavne projektov s využitím vodíka v oblasti dopravy, energetiky aj cestovného ruchu.

Predstavitelia oboch krajov v utorok deklarovali, že im záleží na ekologických riešeniach, ktoré môžu viesť k zníženiu negatívnych vplyvov na životné prostredie. Memorandum podpísal predseda KSK Rastislav Trnka spolu s prvým námestníkom hajtmana Moravsko-sliezskeho kraja Jakubom Unuckom. Nová spolupráca by mala zefektívniť rozvoj inovácií i start–upov a pomôcť pri získavaní financií na zelené projekty.

vodíkové auto, Toyota, Košice Čítajte viac Východniari skúšajú vodík. V Košiciach sa budú voziť na vodíkovom aute aj bicykloch

„Košická župa ako prvá na Slovensku prijala vlastnú vodíkovú stratégiu, ktorá je kľúčovým dokumentom pre využívanie vodíkových technológií. Východniarom sme už predstavili vodíkové autá aj bicykle, teraz sa posúvame vpred a chceme predstaviť ďalšie kroky v súvislosti s napĺňaním cieľov Európskej únie dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050,“ informoval predseda KSK Rastislav Trnka.

zväčšiť Na Ružínskej priehrade by mohla premávať... Foto: Jana Vargová
elektrická loď Harta Na Ružínskej priehrade by mohla premávať vodíková loď. Inšpiráciou by mala byť elektrická loď premávajúca na priehrade Slezská Harta na Morave.

„Som rád, že sme našli v Moravsko-sliezskom kraji spoľahlivého partnera. Najväčšiu inšpiráciu vidíme v tom, že doma v Českej republike osadili elektroloď na najmladšej priehrade – Slezskej Harte. Aj košická župa má ambíciu podporiť zelený cestovný ruch rovnakou aktivitou. Krásy východu by mohli v budúcnosti domáci aj návštevníci obdivovať z paluby vodíkovej lode napríklad na Ružínskej priehrade,“ dodal Trnka.

Unikátna metalhydridová technológia je vhodná na využitie aj pri vylepšení elektrolode, s ktorou chce prísť KSK v kooperácii s Moravsko-sliezskym krajom. Zostrojenie prototypu vodíkovej lode má odborne zastrešiť Strojnícka fakulta Technickej univerzity v Košiciach, ktorá vyvíja vodíkové technológie už niekoľko rokov. Spolupráca krajov, ich inovačných centier, vedecko-výskumnej obce aj akademických subjektov oboch strán by mala viesť k zhotoveniu plavidla na vodíkový pohon.

„Oba kraje majú v oblasti využívania vodíkových technológií jasné vízie, naštartovali konkrétne projekty a vodík majú medzi svojimi prioritami. Tak, ako v našom regióne máme Centrum environmentálnych a energetických technológií, v Košickom kraji je Centrum výskumu vodíkových technológií. Tieto inštitúcie, ale aj vysoké školy môžu spolupracovať, inšpirovať sa a odovzdávať si skúsenosti. Ak spojíme sily, máme väčšie šance získať prostriedky z európskych fondov. Nadviazaná spolupráca ma veľmi teší,“ dodal hajtman Moravsko-sliezskeho kraja Ivo Vondrák.

zväčšiť Elektrická loď premávajúca na priehrade Slezská... Foto: elektrolodharta.cz
elektrická loď Harta Elektrická loď premávajúca na priehrade Slezská Harta na Morave. Poháňajú ju lítiové batérie doplnené solárnymi panelmi.

Dôležité tiež je, že oba kraje spája aj členstvo vo Fonde na spravodlivú transformáciu. Ide o nástroj Európskej únie na poskytnutie podpory územiam, ktoré čelia sociálno-ekonomickým výzvam. Tie vyplývajú z prechodu ku klimatickej neutralite. Podpísaním memoranda a vyjadrením vzájomnej podpory zvyšujú kraje šancu pri výbere projektov v rámci tohto fondu.

Košický kraj navyše patrí medzi 23 vodíkových údolí spomedzi desiatich členských štátov a Veľkej Británie, ktorým deklaruje podporu samotná Európska komisia. Vďaka tejto medzinárodnej spolupráci by chcel Košický samosprávny kraj prispieť aj k zefektívneniu čerpania eurofondov v programovom období 2021 – 2027, keďže v rámci obdobia 2014 – 2020 nedošlo k čerpaniu eurofondov na vedecko-výskumné účely podľa očakávaní.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #loď #vodík #Košický kraj #Ružín