Straty agresora
O stratách agresora napísal v analýze bojov pre portál Conversation expert na námornú bezpečnosť Basil Germond z Lancasterskej univerzity v Británii. Odborník pripomína, že hoci to vyzerá tak, že pozemné operácie prešli do patovej situácie, pre Kyjev sú úspechy v Čiernom mori dôležité.
"Keďže námorná základňa v Sevastopoli už nie je po sérii úspešných ukrajinských útokov považovaná za bezpečnú, veľká časť ruskej Čiernomorskej flotily sa musela premiestniť do prístavu Novorossijsk v Rusku. Presun zostávajúcich ponoriek triedy Kilo na bezpečnejšie miesta je pre Moskvu dôležitý, pretože už si nemôže dovoliť stratiť tieto drahé a vzácne plavidlá,“ uviedol Germond.
Novorossijsk v Krasnodarskom kraji je od Sevastopoľa na okupovanom Kryme vzdialený vzdušnou čiarou 340 kilometrov.
Pravda už skôr uviedla, že presun loďstva má vplyv na možnosti ostreľovať Ukrajinu. Novorossijsk na rozdiel od Sevastopoľa nemá dostatočnú vojenskú infraštruktúru na skladovanie striel Kalibr. Tieto rakety sú odpaľované proti pozemným cieľom z lodí, respektíve z ponoriek, ako sú plavidlá triedy Kilo.
Čítajte viac Ruské strely Kalibr z mora už na Ukrajinu nelietajú. Je za tým jednoduchý dôvod"Premiestnenie Čiernomorskej flotily ďalej od Ukrajiny bude mať negatívny vplyv na logistiku a taktické možnosti Moskvy. Úspechy Kyjeva však presahujú oblasť Čierneho mora. V dlhej vojne, a dá sa predpovedať, že taká nás čaká, môže mať aj strata jednej taktickej možnosti vplyv na celkové vedenie operácií. Rusko a Ukrajina sa snažia jeden druhého vyčerpať. Kampaň v Čiernom mori, ktorá zvýšila zraniteľnosť Krymu, má veľký význam. Aj keď je nepravdepodobné, že by sa Kyjevu v dohľadnej dobe naskytla príležitosť získať polostrov späť, už samotná hrozba, že sa to môže stať, núti Moskvu, aby venovala pozornosť a obmedzené zdroje obrane Krymu, čo ovplyvňuje jej celkovú stratégiu v opotrebovávacej vojne,“ ozrejmil Germond pre analytickú stránku Conversation.
Odborník tiež zdôraznil, že presun ruského vojnového námorníctva od hlavných ukrajinských obchodných ciest na severozápade Čierneho mora oslabil snahy Moskvy zablokovať export obilia a ďalších potravín z Ukrajiny.
Tlačová agentúra Interfax-Ukraine informovala, že už približne 151 lodí využilo ukrajinský čiernomorský koridor, ktorý vznikol v auguste. Vytvorili ho po tom, čo Rusko v júli vystúpilo z obilnej dohody, ktorú pomohla vyrokovať OSN. Cez koridor už prepravili celkovo 4,4 milióna ton nákladu vrátane 3,2 milióna ton obilia. Uviedol to námestník ministra pre renováciu a infraštruktúru Jurij Vaskov.
Germond hovorí, že blokáda môže fungovať iba vtedy, ak by plavidlá s ukrajinským nákladom nikto nechcel poistiť. Zatiaľ to však neplatí, hoci Rusi 9. novembra zasiahli civilnú loď plávajúca pod libérijskou vlajkou, ktorá zakotvila v jednom z odeských prístavov. Pri útoku zahynul jeden človek a štyria boli zranení.
"Dôležité teda je, že napriek incidentu s loďou plávajúcou pod vlajkou Libérie sa Kyjevu podarilo uzavrieť dohodu so skupinou 14 britských poistných spoločností. Zmluva prostredníctvom mechanizmu štátnej finančnej podpory prichádza so zľavami v porovnaní s vysokým poistným v čase vojny,“ ozrejmil Germond.
Čítajte viac Čo skrývajú ruské lode pred svetom? Ukrajina ich už v Čiernom mori hľadáReakcia Moskvy
Samozrejme, Moskva si uvedomuje, že v tejto chvíli ťahá v Čiernom mori za kratší koniec, hoci pred veľkou inváziou do vojenského námorníctva veľa investovala.
"Predpokladám, že Rusko sa pravdepodobne pokúsi reagovať na úspechy Ukrajiny tromi hlavnými spôsobmi. Po prvé sa bude usilovať chrániť svoju flotilu tak, že bude pokračovať v jej presúvaní ďalej od Ukrajiny, zlepší obranu jednotlivých lodí a pristúpi ku kybernetickým protiopatreniam. Po druhé sa ešte viac zameria na útoky na prístavy a obilné sklady a využije riadené strely z ponoriek v rámci útokov proti ukrajinskej energetickej infraštruktúre. A po tretie posilní protivzdušnú obranu Krymu,“ povedal pre Pravdu Germond.