Súčasný primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal podľa neho nedokáže nájsť zhodu s mestským zastupiteľstvom, čo sa odzrkadľuje na nespustenej celomestskej parkovacej politike, meškajúcom rozvoji cyklodopravy či na probléme okolo zákazu hazardu. Vallo to vyhlásil v stredu na tlačovej konferencii.
Kandidát poukázal, že pod vedením Nesrovnala sa jedna tretina zastupiteľstiev skončila ako neuznášaniaschopná. „Za posledné štyri roky sa až celkovo 27 zastupiteľstiev presunulo z dôvodu neuznášaniaschopnosti. Situácia sa zhoršila aj oproti predošlému volebnému obdobiu. Za primátora Milana Ftáčnika k tejto situácii došlo len osemkrát,“ tvrdí Vallo. Nesrovnal sa podľa neho s mestskými poslancami háda a tí mu následne robia obštrukcie. Výsledkom je, že dôležité zmeny pre mesto sa odsúvajú.
„Posledné 4 roky hádok Nesrovnala s poslancami ukázali, že bez podpory mestských poslancov a odborníkov je aj ten najschopnejší primátor vlastne bezmocný. Viem, že Bratislavčanov trápi doprava, nekontrolovaný stavebný rozvoj, zlá starostlivosť o zeleň, nelichotivý stav verejných priestorov a ďalšie. Rozhodol som sa preto jasne pomenovať, že ak bude primátor Nesrovnal zvolený opäť, jeho konflikty so zastupiteľstvom budú pokračovať a tieto problémy sa nevyriešia,“ hodnotí situáciu Vallo.
Podľa Valla zlé vzťahy primátora so zastupiteľstvom spôsobili, že primátor prerušil už 4 rokovania zastupiteľstva týkajúce sa parkovacej politiky a podporu na svoje riešenie doteraz nebol schopný získať. Parkovaciu politiku pritom Vallo považuje za kľúčový nástroj, ako znížiť počet áut denne dochádzajúcich do Bratislavy.
Poukázal taktiež na zákaz hazardu. „Nesrovnal ho nedokázal presadiť, hoc mali za sebou petíciu Bratislavčanov a v podstate aj väčšinu poslancov, katastrofálnym vedením zastupiteľstva návrh na prvýkrát neprešiel. Nedokázal sa dohodnúť ani s vlastným viceprimátorom, ktorý za jeho návrh tiež nehlasoval. Druhýkrát síce hlasovanie prešlo, ale skončilo sa na súde, lebo podľa jedného z právnych výkladov, nie je možné hlasovať o tej istej petícii dvakrát. Ak tak súd rozhodne, môže to stáť Bratislavu veľké peniaze.“
Opakujúce sa odkladanie zastupiteľstiev taktiež spôsobilo, že zastupiteľstvo schválilo akčný plán rozvoja cyklo a pešej dopravy na rok 2018 až v polovici tohto roka, keď už mal byť plán v polovici realizácie. Prvýkrát bol pritom na zastupiteľstve už v decembri v roku 2017. „Niet potom divu, že mesto v tomto roku nepostavilo ani nevyznačilo jediný kilometer cyklotrasy.“ hodnotí Vallo.
Mesto potrebuje spoluprácu
Na hádky medzi súčasným bratislavským primátorom a mestským zastupiteľstvom sa rozhodol Vallo upozorniť aj vo svojej predvolebnej kampani. Bratislava podľa neho potrebuje spoluprácu. Ako nezávislý kandidát na primátora s podporou mimoparlamentných strán Spolu-občianska demokracia a Progresívne Slovensko deklaruje, že spolu s ním do mestského zastupiteľstva kandiduje 35 kandidátov a ďalších 82 ľudí do miestnych zastupiteľstiev mestských častí.
„Naša kandidátka vznikla dohodou, ktorá nie je predvolebná, ale ide o spoločnú zhodu na spolupráci na najbližšie štyri roky,“ vyhlásil Vallo.
Medzi jeho hlavné priority, ktoré by chcel vo funkcii riešiť, patrí doprava, rozvoj mesta, sociálna oblasť, životné prostredie a kvalitné fungovanie mesta. Presadiť by chcel reálnu parkovaciu politiku, expresné linky MHD, nové cyklotrasy či predĺženie električkovej trate v Petržalke, Dúbravke, Ružinove a vybudovanie trate cez Nivy do Podunajských Biskupíc. Sľubuje tiež stavebného ombudsmana, nový územný plán, nové mestské nájomné byty, audit vizuálneho smogu či vznik neformálnej pozície nočného primátora.
Nesrovnal: S drvivou väčšinou poslancov či starostov mám korektné vzťahy
Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal, ktorý chce svoj post obhájiť aj v novembrových komunálnych voľbách, tvrdí, že s väčšinou mestských poslancov a bratislavských starostov má korektné vzťahy. Reagoval tak na stredajšie vyhlásenie jeho protikandidáta Matúša Valla, podľa ktorého je súčasný vzťah šéfa bratislavskej samosprávy s mestskými poslancami historicky najhorší.
Nesrovnal deklaruje, že jeho korektné vzťahy s viacerými poslancami dokazuje aj schválenie návrhu mestského rozpočtu vo volebnom roku. Podobne vysokým počtom hlasov prešli podľa neho takmer všetky dôležité hlasovania v prospech Bratislavčanov. „To je, myslím, najlepšia odpoveď na to, či sa mi darilo nájsť cesty k dohode. Niektoré veci, ako napríklad parkovacia politika, neprešli, ale tam samotní poslanci toto hlasovanie komentovali ako víťazstvo vlastných záujmov niektorých z nich a populizmu nad záujmami mesta. Je mi ľúto, že pán Vallo nadviazal na negatívnu kampaň pár jednotlivcov, ktorí mestské zastupiteľstvo poňali len ako bojovú arénu,“ povedal súčasný bratislavský primátor.
Na margo Vallových priorít uviedol, že jeho protikandidát chce riešiť veci, ktoré sa už dávno v meste riešia. „Ako je parkovacia politika, ktorá je, mimochodom, schválená, chýba len schválenie zmeny štatútu hlavného mesta. Budujeme nové cyklotrasy, máme reálny plán predĺženia električkovej trate v Petržalke, Dúbravke, Ružinove a do Podunajských Biskupíc,“ podotkol Nesrovnal. Ako tvrdí, audit vizuálneho smogu je urobený a z Bratislavy miznú stovky reklamných zariadení. „Pracujeme aj na novom územnom pláne a aj na nájomných bytoch,“ doplnil primátor.