Najväčší hriešnici v boji o voliča: Kampaň na Facebooku najviac utajuje KDH a Smer

Kampaň na sociálnej sieti Facebook najviac utajuje Kresťanskodemokratické hnutie (KDH) a strana Smer. Podľa Transparency International Slovensko (TIS) strany ignorujú zákon, ktorý prikazuje označiť každú politickú inzerciu informáciou o jej objednávateľovi a dodávateľovi.

27.07.2023 10:03
fico, majerský Foto: , ,
debata (16)

Ako ďalej TIS informovala na sociálnej sieti, spomínané politické subjekty v oficiálnej kampani publikovali 500 neoznačených sponzorovaných statusov. Strany sú tak vo výhode oproti konkurencii, ktorá pravidlá dodržiava, keďže ich konzumenti nevedia, že sú predmetom platenej kampane.

Pčolinský: Máme kritériá, s kým môžeme ísť do vlády
Video

Nezákonná praktika môže Ficovi pomôcť, aby bol najúspešnejším politikom

Do kampane na najvplyvnejšej sociálnej sieti Facebook naliali politické strany už státisíce eur. „Potenciálnych voličov však nelákajú len férovým spôsobom. Až štyri strany úplne ignorujú zákon, ktorý prikazuje označiť každú politickú inzerciu informáciou o jej objednávateľovi a dodávateľovi,“ konštatuje TIS.

„Aj takáto nezákonná praktika môže dopomáhať Robertovi Ficovi (Smer), aby bol momentálne najúspešnejším politikom na Facebooku. Za uplynulý štvrťrok mal na svojich príspevkoch takmer 1,3 milióna interakcií. Fico neoznačuje ani svoje posty, ani svoje videá,“ uviedla TIS na sociálnej sieti.

Kaliňák: Chceme, aby Smer nebolo možné obísť pri zostavovaní vlády
Video

Fica v tomto smere nasledujú aj jeho straníci a poslanci Národnej rady SR Ladislav Kamenický, Richard Takáč, Marián Kéry a Ján Richter. Smer však tvrdí, že zákon neporušuje, pretože informácie o objednávateľovi a dodávateľovi reklamy zverejňuje v záhlaví stránky v informáciách.

Pochybný štýl KDH

Podľa TIS sa podobným štýlom obhájilo i KDH, ktoré však informácie o inzercii zverejňuje na konci kampaňových videí a malým písmom v infografikách. Hnutie taktiež tvrdí, že im tento postup odporučili právnici. „Od našich právnikov máme informáciu, že je to takto právne správne,“ uviedol TIS šéf online komunikácie KDH Adam Bajo.

Ministerstvo vnútra je podľa TIS však toho názoru, že status alebo video na sociálnej sieti musí spĺňať všetky znaky volebnej kampane, vrátane toho, že ide o platenú reklamu. „To, či sa v týchto prípadoch porušil zákon však môže podľa riaditeľky odboru volieb Evy Chmelovej skonštatovať až správny orgán po posúdení všetkých okolností. V Transparency sme sa preto rozhodli podať podnet na strany, ktoré najviac porušujú toto pravidlo,“ informovala nezisková organizácia TIS.

Stachura v Ide o pravdu
Video
Zdravotníctvo nemôže fungovať systémom brzda - plyn / Zdroj: TV Pravda

KDH na sociálnej sieti reagovalo, že považuje všetky zákonné podmienky za splnené. „Dokonca nad rámec zákona ako jediná politická strana uverejňujeme údaje o objednávateľovi a dodávateľovi priamo v grafických výstupoch a na konci každého videa. Toto nám však TIS neuznáva, lebo podľa slov jej riaditeľa Michala Piška by boli nútení každú našu reklamu kontrolovať ručne, pričom keď je to napísané v statuse, zvládne to aj bot,“ uviedlo hnutie.

fico, pellegrini, šimečka, danko Čítajte viac Ako zatiaľ zaberá kampaň? PS a SNS pomáha neviditeľnosť. Smer víťazí na východe, Hlas musí zabrať

KDH ďalej tvrdí, že výdavky na reklamu na sociálnych sieťach priznávajú priamo na transparentnom účte. „Tu môžete vidieť desiatky platieb za reklamu na platforme META a neskrývame ich za platby agentúram ako viacero iných strán,“ dodáva hnutie.

TIS sa však voči KDH ohradila, že hnutie nemá ani v jednom sponzorovanom statuse informáciu o objednávateľovi a dodávateľovi, ktorá by bola súčasťou textu. „Percentá v našej infografike riešia práve tento aspekt. Časť statusov obsahuje jednoduché fotografie, ktoré tiež nie sú označené informáciou o objednávateľovi a dodávateľovi,“ uzavrela organizácia.

Piráti už všetko napravili

Politická strana Piráti v tlačovej správe informovala, že nemá čo skrývať a všetky nedostatky v príspevkoch už napravila. „Nemáme čo skrývať. Všetky nedostatky v našich príspevkoch sme už napravili. Máme transparentný účet, kde každý občan môže sledovať, akým spôsobom príspevky využívame. Inzercia, ktorú sme zatiaľ sponzorovali, dosahovala vo svojom finančnom rozsahu maximálne jednotky desiatok eur,“ uviedla predsedníčka Pirátskej strany Zuzana Šubová.

Zuzana Šubová, Pirátska strana - Slovensko Čítajte viac Do volebného boja vstupuje svetová politická značka. Pirátom velí bývalá Saskárka, v strane bol aj Boris Kollár

„Preto sa ohradzujeme proti porovnaniu so stranami, ktoré porušujú zásady transparentnosti neustále,“ dodala. O tom, že Piráti vstúpia do tohtoročných predčasných volieb, informovali Piráti 26. mája. Šubová uviedla, že Piráti majú založený transparentný účet, cez ktorý idú všetky transakcie a zároveň sú Piráti financovaní výlučne z darov ľudí. Ambíciou Pirátov je nadviazať na úspech, ktorý dosiahli na politickej scéne českí Piráti.

Podľa TIS okrem KDH a Smeru v niektorých prípadoch ignoruje povinnosť označovať statusy a videá aj Slovenská národná strana, Aliancia a Piráti. Polovicu platených statusov neoznačil ani politický subjekt Modrí, Most-Híd.

Facebook X.com 16 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #KDH #Smer #predčasné voľby 2023