BBC: Putinovi influenceri vďaka reklame zarábajú na vojnovej propagande

Ruskí provojnoví influenceri generujú veľké príjmy z reklamy na sociálnych sieťach, zistila BBC. Popri každodennom prídele hrozivých videí z útokov dronov a nepravdivých tvrdení o ukrajinskom prezidentovi Volodymyrovi Zelenskom zdieľajú reklamy na čokoľvek od kryptomien po módu. Často sú zapojení do ruskej armády a zverejňujú zábery z frontovej línie, kde vyzývajú mladých Rusov, aby narukovali.

02.09.2023 20:00
vladimir Putin Foto: ,
Ruský prezident Vladimir Putin počas návštevy Dagetstanu. Ilustračné foto.
debata (15)

Od začiatku invázie získali títo influenceri milióny sledujúcich na sociálnej sieti Telegram, na ktorú sa mnoho Rusov obrátilo po tom, ako prezident Vladimir Putin zakázal Instagram, Facebook a Twitter. Explózia užívateľov viedla k prudkému nárastu reklamného trhu na Telegrame. Vojnoví influenceri to využili a predávajú reklamné plochy spoločnostiam, ktoré chcú osloviť mladé publikum.

Aby zistili, koľko si účtujú, vydávali sa redaktori BBC za majiteľov hotelov, ktorí majú záujem o umiestnenie reklamy na ich kanáloch, a oslovili niektorých z najvýznamnejších hráčov.

Dramatické zábery: ako Ukrajinci oslobodili Robotyne
Video
Protiofenzíva pokračuje, ruskí okupanti ustupujú. Ukrajinci oslobodili obec Robotyne v Záporožskej oblasti a sú odhodlaní pokračovať v boji. / Zdroj: Ukrajinské ministerstvo obrany

Jedným z nich bol Alexander Koc, skúsený korešpondent provládnych novín, ktorý sa stal vojnovým influencerom a na Telegrame má viac ako 600 000 sledu­júcich. Ďalším bol pravdepodobne najznámejší provojnový bloger Semjon Pegov, známy ako WarGonzo, ktorý má viac ako 1,3 milióna sledujúcich.

Koc povedal, že za jeden príspevok na jeho kanáli sa platí 48 000 až 70 000 rubľov (460 až 670 eur) v závislosti od toho, ako dlho sa reklama udrží v hornej časti Telegramu. WarGonzo uviedol 1 550 libier (vyše 1 800 eur) za príspevok.

My sme tu doma! Na Kryme zaviala vlajka Ukrajiny, tvrdí rozviedka
Video

Najlepší vojnoví influenceri zverejňujú minimálne jednu reklamu denne, takže ich možný príjem ďaleko prevyšuje priemernú mesačnú mzdu v Rusku, ktorá predstavuje 66 000 rubľov (vyše 630 eur).

Rastúci reklamný trh influencerov udržiava stály prísun exkluzívnych videí. Zábery im prinášajú rôznorodú sledovanosť, od domáceho provojnového publika až po západných a ukrajinských analytikov, ktorí sa snažia pochopiť, čo sa skutočne deje v ruských zákopoch.

Armáda / Konvoj / Obrnené vozidlo / Tank / Vojak / Čítajte viac Chýbajú autá, lode aj morálka. Ruskí vojaci musia pre nedostatok vybavenia odovzdávať svoje vozidlá

Niektoré videá zverejnené blogermi, aby povzbudili mladých Rusov k podpore vojny, sú falošné, existujú však dôkazy, že aj tak sa im to darí.

V jednom videu napríklad mobilizovaný Rus hovorí, že išiel do náborového centra po tom, ako zhliadol niekoľko videí od Vladlena Tatarského, jedného z najznámejších blogerov. Tatarskij bol zabitý v apríli 2023 na stretnutí so svojimi fanúšikmi.

ruskí vojaci Čítajte viac Zisky Ukrajincov sú dôkazom slabej morálky Rusov, hnevajú sa ruskí provojnoví blogeri

Na otázku, ako reagovať na nárast počtu proputinovských vojnových blogerov na tejto platforme, Telegram odpovedal, že je to „posledná platforma, cez ktorú majú Rusi prístup k nezávislým médiám, ako je Meduza, k necenzurovaným medzinárodným spravodajským serverom, ako je BBC, alebo k prejavom Zelenského“.

Putin v priebehu vojny prejavil uznanie snahám provojnových blogerov. Vymenoval Koca za člena Prezidentskej rady pre ľudské práva a z Pegova a niekoľkých ďalších influencerov urobil členov pracovnej skupiny pre mobilizáciu.

12gulomet Čítajte viac Ukrajinci používajú na vytláčanie Rusov zo zákopov novú taktiku

V júni pozval do Kremľa na dvojhodinový rozhovor vplyvné provojnové osobnosti a reportérov štátnych médií. „Boj v informačnom priestore je bojovným poľom. Rozhodujúce bojisko,“ povedal im. „A ja naozaj rátam s vašou pomocou,“ dodal.

15 debata chyba
Viac na túto tému: #Vladimir Putin #ruská propaganda #vojna na Ukrajine #dezinformácia