Od začiatku invázie získali títo influenceri milióny sledujúcich na sociálnej sieti Telegram, na ktorú sa mnoho Rusov obrátilo po tom, ako prezident Vladimir Putin zakázal Instagram, Facebook a Twitter. Explózia užívateľov viedla k prudkému nárastu reklamného trhu na Telegrame. Vojnoví influenceri to využili a predávajú reklamné plochy spoločnostiam, ktoré chcú osloviť mladé publikum.
Aby zistili, koľko si účtujú, vydávali sa redaktori BBC za majiteľov hotelov, ktorí majú záujem o umiestnenie reklamy na ich kanáloch, a oslovili niektorých z najvýznamnejších hráčov.
Jedným z nich bol Alexander Koc, skúsený korešpondent provládnych novín, ktorý sa stal vojnovým influencerom a na Telegrame má viac ako 600 000 sledujúcich. Ďalším bol pravdepodobne najznámejší provojnový bloger Semjon Pegov, známy ako WarGonzo, ktorý má viac ako 1,3 milióna sledujúcich.
Koc povedal, že za jeden príspevok na jeho kanáli sa platí 48 000 až 70 000 rubľov (460 až 670 eur) v závislosti od toho, ako dlho sa reklama udrží v hornej časti Telegramu. WarGonzo uviedol 1 550 libier (vyše 1 800 eur) za príspevok.
Najlepší vojnoví influenceri zverejňujú minimálne jednu reklamu denne, takže ich možný príjem ďaleko prevyšuje priemernú mesačnú mzdu v Rusku, ktorá predstavuje 66 000 rubľov (vyše 630 eur).
Rastúci reklamný trh influencerov udržiava stály prísun exkluzívnych videí. Zábery im prinášajú rôznorodú sledovanosť, od domáceho provojnového publika až po západných a ukrajinských analytikov, ktorí sa snažia pochopiť, čo sa skutočne deje v ruských zákopoch.
Čítajte viac Chýbajú autá, lode aj morálka. Ruskí vojaci musia pre nedostatok vybavenia odovzdávať svoje vozidláNiektoré videá zverejnené blogermi, aby povzbudili mladých Rusov k podpore vojny, sú falošné, existujú však dôkazy, že aj tak sa im to darí.
V jednom videu napríklad mobilizovaný Rus hovorí, že išiel do náborového centra po tom, ako zhliadol niekoľko videí od Vladlena Tatarského, jedného z najznámejších blogerov. Tatarskij bol zabitý v apríli 2023 na stretnutí so svojimi fanúšikmi.
Čítajte viac Zisky Ukrajincov sú dôkazom slabej morálky Rusov, hnevajú sa ruskí provojnoví blogeriNa otázku, ako reagovať na nárast počtu proputinovských vojnových blogerov na tejto platforme, Telegram odpovedal, že je to „posledná platforma, cez ktorú majú Rusi prístup k nezávislým médiám, ako je Meduza, k necenzurovaným medzinárodným spravodajským serverom, ako je BBC, alebo k prejavom Zelenského“.
Putin v priebehu vojny prejavil uznanie snahám provojnových blogerov. Vymenoval Koca za člena Prezidentskej rady pre ľudské práva a z Pegova a niekoľkých ďalších influencerov urobil členov pracovnej skupiny pre mobilizáciu.
Čítajte viac Ukrajinci používajú na vytláčanie Rusov zo zákopov novú taktikuV júni pozval do Kremľa na dvojhodinový rozhovor vplyvné provojnové osobnosti a reportérov štátnych médií. „Boj v informačnom priestore je bojovným poľom. Rozhodujúce bojisko,“ povedal im. „A ja naozaj rátam s vašou pomocou,“ dodal.