Chystáte sa do Paríža s veľkým autom? Zo zdraženia parkovného sa zakrúti hlava

Šoféri, ktorí nechajú v Paríži oddychovať motory svojich ťažkých automobilov, zaplatia až trojnásobne viac ako doteraz. Občania hlavného mesta Francúzska sa v referende vyslovili za výrazné zdraženie parkovného. Po novom vyjde vodiča šesť hodín na viac ako sto eur.

05.02.2024 10:00
Francúzsko Paríž referendum SUV parkovanie... Foto: ,
Ťažké športovo-úžitkové vozdlo pri Víťaznom oblúku v Paríži. Návštevníkov s ťažkým SUV bude v širšom centre francúzskej metropoly stáť jedna hodina parkovania až 18 eura.
debata

Starostka Paríža Anne Hidalgová sa pred hlasovaním jednoznačne vyjadrila za zmenu, ktorá sa dotkne vozidiel typu SUV. „Čím sú väčšie, tým viac znečisťujú," citoval ju denník Le Figaro. Drahšie parkovné budú platiť majitelia automobilov so spaľovacími motormi, ktorých hmotnosť prekračuje 1,6 tony, v prípade elektromobilov sú to viac ako 2 tony.

Paríž, Francúzsko, Víťazný oblúk
Video

Samotní Parížania môžu byť pokojní: obyvateľov mesta nezasiahne zdraženie, platiť budú všetci ostatní (existuje niekoľko výnimiek, ako sú taxikári či zdravotne postihnutí ľudia).

Zvýšenie ceny parkovného je razantné. V širšom centre Paríža bude stáť jedna hodina až 18 eur (doteraz 12 eur), v okrajových štvrtiach 12 eur.

Olympics Paris 2024 Hotel Prices Čítajte viac Veľa Parížanov sa na olympiádu neteší. Radšej zmiznú z mesta, vyženú ich bezpečnostné opatrenia

Hidalgová predpokladá, že zdraženie prinesie do mestskej kasy ročne približne 35 miliónov eur. Starostka argumentuje nielen snahou o ochranu ovzdušia, ale aj bezpečnosťou cestne premávky. Tvrdí, že šoféri za volantom vozidiel typu SUV zapríčiňujú dvojnásobne viac úmrtí chodcov v porovnaní s vodičmi bežných automobilov.

Hororové gumy na diaľnici!
Video
Výjav na diaľnici M0 v Maďarsku by sa mohol stať novou scénou pre pokračovanie francúzskeho hororu z roku 2010 Guma. Vo filme pneumatika zabíjala ľudí. / Zdroj: TV Pravda

Starostke dáva za pravdu ekologický aktivista Pierre Leflaive: „SUV sú drahšie, znečisťujúcejšie, nebezpečnejšie. Nemôžu predstavovať budúcnosť mobility, hlavne v mestách," poznamenal podľa novín Le Quotidien. Odporcovia používania ťažkých automobilov tiež pripomínajú, že náklady na ich výrobu sú vyššie ako u iných, čo znamená väčšiu ekologickú záťaž.

Čo sa týka dopadov na životné prostredie, ochranári poukazujú na to, že paradoxne sa súbežne s globálnym otepľovaním zväčšujú rozmery SUV. „Majú spotrebu paliva o 15 percent vyššiu ako iné osobné autá a produkujú o 20 percent viac emisií," upozornila stanica Europe 1.

Najhoršie parkovacie manévre
Video
V dnešnej epizóde sa tak trošku škodoradostne pozrieme na skutočných majstrov parkovania. Buďte ale zhovievaví, každý niekedy začínal a nie vždy sa všetko podarí tak, ako si predstavujeme. / Zdroj: TV Pravda

Francúzsky klub mobility označil zdraženie parkovného pre za SUV za nelogické. Vo vyhlásení uviedol, že autá vyrobené do roku 2011 znečisťujú životné prostredie rovnako ak nie viac ako SUV. Rozhodnutie parížskej radnice predložiť otázku na referendum označil klub za amaterizmus.

Vedenie radnice ponúka ďalšie svoje argumenty, ktorými naznačuje, že zdraženie je namierené proti tým, čo sú zároveň bohatí a nezodpovední k planéte. „SUV stoja o 6-tisíc až 7-tisíc eur viac ako štandardné autá a všetky štúdie automobiliek ukazujú, že si ich kupujú bohatší ľudia s vysokými príjmami," citoval server Cities Today zástupcu starostky Davida Bellarda, ktorý má v agende dopravu. Dodal, že zmena postihne najbohatších s cieľom, aby financovali premenu verejného priestoru, ktorý sa má adaptovať klimatickej kríze, čo je podľa neho forma prerozdelenia bohatstva.

žandári Francúzsko Čítajte viac Vo Francúzsku by cestnému pirátovi ako Dědeček už mohli zhabať auto z jazdy smrti

Hidalgová považuje ochranu životného prostredia za jednu zo svojich priorít. Potvrdila to, keď sa jej napriek odporu mnohých parížskych motoristov podarilo presadiť, aby pozdĺž rieky Seiny vznikla pešia zóna. Rovnako uzavrela hlavnú automobilovú tepnu Rue de Rivoli v historickom centre a v celom meste znížila rýchlosť motoristov na 30 km/h.

Ekologické ťaženie starostky by malo pokračovať v budúcom roku: „Paríž plánuje zakázať autá s dieselovým motorom vyrobené pred rokom 2011," uviedla stanica Deutsche Welle. Zmeny čakajú aj parížsky obchvat – doterajšia rýchlosť sa na ňom zníži zo súčasných 70 km/h na 50 km/h. Mesto zavedie novinku približne o pol rok, keď sa skončia letné olympijské hry. Paríž ich bude hostiť od 29. júla do 11. augusta.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Francúzsko #SUV #motorizmus #Paríž #referendum #parkovné